Fot. Autosport


Co czeka nas w malowniczych Ardenach – zapowiedź GP Belgii

Autor: | 29 sierpnia 2019

Przerwa letnia dobiegła końca, w nadchodzący weekend kierowcy zmierzą się na torze Spa-Francorchamps. Kto okaże się najlepszy w Grand Prix Belgii? Czas na zapowiedź weekendu wyścigowego Formuły 1, F2 i F3 w malowniczych Ardenach.

O torze
Spa-Francorchamps to jeden z najstarszych i najdłuższych torów w obecnym kalendarzu Formuły 1. Tor ten jest położony w pięknych, malowniczych Ardenach – zalesionym paśmie górskim – w gminie Stavelot, w prowincji Liege. Pierwszy wyścig odbył się tam w 1922 roku, kiedy to motocykliści ścigali się na trasie, liczącej ponad 15 km. Po drugiej wojnie światowej Spa-Francorchamps przeszedł modernizację, a obecna nitka toru liczy 7,004 km i składa się z 19. zakrętów. Najbardziej charakterystycznym miejscem na torze jest kombinacja zakrętów Eau Rogue i Raidillon, którą pokonuje się z „gazem do dechy”, jednak trzeba tam uważać, bo to zdradliwe miejsce i mały błąd może zakończyć się poważnymi konsekwencjami, o czym przekonał się Kevin Magnussen w 2016 roku. Tor składa się trzech silnych stref dohamowań, więc zużycie hamulców jest minimalne. Najdłuższa prosta to Kemmel, umiejscowiona po sekwencji zakrętów Eau Rogue i Raidillon, na której – podobnie jak na prostej startowej – można korzystać z systemu DRS. Tor jest bardzo szybki, a co za tym idzie niebezpieczny, bowiem aż 76% okrążenia pokonuje się na pełnym gazie. Spa-Francorchamps znany jest z wielu różnic wzniesień, a warunki tam potrafią być nieprzewidywalne.

Jak było rok temu?
W zeszłorocznej rywalizacji w Belgii triumfował Sebastian Vettel. Od tej pory Niemiec nie stanął na najwyższym stopniu podium w wyścigu F1 ani razu. Vettel zwyciężył po ataku na prostej Kemmel na startującego z Pole Position Lewisa Hamiltona.
Start wyścigu na Spa-Francorchamps był chaotyczny, doszło do groźnie wyglądającej kolizji z udziałem Nico Hulkenberga, Fernando Alonso i Charlesa Leclerca. Kierowca Renault miał problemy z układem hamulcowym i uderzył w tył bolidu Alonso, który z dużym impetem przeskoczył nad maszyną Leclerca, zawadzając o słupek systemu Halo. Pałąk Halo, który został wprowadzony przed sezonem, uratował głowę Monakijczyka, w którą najprawdopodobniej uderzyłby bolid Alonso. Tamta sytuacja była najlepszym przykładem na to, że Halo działa jak należy, a wszyscy krytycy tego pomysłu powinni uderzyć się w pierś.
Później działo się mniej, Vettel dowiózł prowadzenie do linii mety i odniósł kolejne zwycięstwo, ostatnie jak dotąd. Podium uzupełnili Lewis Hamilton i Max Verstappen.

Co czeka nas w tym roku?
Spa-Francorchamps to kolejny tor, który, przynajmniej w teorii, powinien sprzyjać Ferrari. Scuderia nadal czeka na pierwsze zwycięstwo w bieżącym sezonie, a Grand Prix Belgii będzie kolejną rundą w tej kampanii, podczas której ekipa z Maranello powinna być mocna. Poprzednie wyścigi, które Włosi powinni wygrać, nauczyły nas jednak, że do tego tematu należy podchodzić z dystansem.
Mercedes powinien być szybki w kilku fragmentach toru, ale na torze Spa-Francorchamps więcej jest miejsc, które bardziej sprzyjają Ferrari. Red Bull nie powinien liczyć się w walce o zwycięstwo, choć Alexander Albon będzie chciał pokazać się z jak najlepszej strony. Taj zastąpił w ekipie z Milton Keynes zdegradowanego do Scuderia Toro Rosso Pierre’a Gasly’ego, a GP Belgii będzie jego debiutanckim wyścigiem w nowym zespole.
Po przerwie wakacyjnej producenci silników wprowadzają kolejne modyfikacje i udoskonalenia swoich jednostek napędowych. Niektóre zespoły mogą zyskać dodatkowe konie mechaniczne już w Belgii. Więcej kar przesunięć na starcie za zmiany w silniku powinno pojawić się jednak podczas przyszłotygodniowego Grand Prix Włoch.

Piątkowe sesje treningowe odbędą się o kolejno 11:00 i 15:00. Trzeci trening i kwalifikacje będą miały miejsce o 12:00 i 15:00, a wyścig, w niedzielę, odbędzie się o 15:10.

Zapowiedź i harmonogram rywalizacji F2
Wraz z F1, z wakacji wracają serie juniorskie. Do końca sezonu na zapleczu Formuły 2 pozostało tylko kilka rund, a rywalizacja wkracza w decydującą fazę.
Zeszłoroczne wyścigi F2 w Belgii wygrali Nyck de Vries i Nicholas Latifi. W tym roku obaj przystępują do weekendu na Spa-Francorchamps jako liderzy klasyfikacji generalnej. Holender posiada 30 punktów przewagi nad reprezentantem DAMS. Ostatnio jednak forma de Vriesa uległa znacznemu osłabieniu, a Latifi zwyciężył wyścig główny na Węgrzech, do którego z Pole Position startował Holender.
Na Spa-Francorchamps będziemy świadkami debiutu nowego kierowcy w stawce. Arjuna Mainiego w zespole Campos Racing zastąpi Marino Sato. Hindus musi opuścić rundę w Belgii z powodu kolidowania serii z Europejską Le Mans, w której występuje. Japończyk jeździł w Europejskiej Formule 3 w 2017 i 2018 roku, a karierę w samochodach jednomiejscowych rozpoczął we włoskiej F4.

Trening Formuły 2 na Spa-Francorchamps odbędzie się tuż po zakończonej sesji treningowej F1, o godz. 13:00 w piątek. Kwalifikacje, tego samego dnia, odbędą się o 17:00. Sobotni wyścig, określany mianem głównego i dłuższego, będzie miał miejsce o 16:45, a niedzielny, sprinterski, o 11:15.

Zapowiedź i harmonogram rywalizacji Formuły 3
Z wakacji wracają także młodzi kierowcy Formuły 3, która przed tym sezonem została utworzona w wyniku fuzji serii wyścigowych GP3 i Europejskiej F3. Stawka F3 liczy 30. kierowców, a do końca bieżącej kampanii pozostały już tylko wyścigi w Belgii, we Włoszech i w Rosji.
Na czele klasyfikacji kierowców znajduje się Robert Schwartzman, podopieczny Vitaly’ego Petrova i junior Ferrari, reprezentujący w F3 Premę Racing. Drugi w tabeli Juri Vips, kierowca z akademii Red Bulla, traci do Rosjanina 12 punktów, a w ostatnim czasie wygrał dwa wyścigi – w Austrii i na Silverstone. Trzecie i czwarte miejsce w „generalce” zajmują Jehan Daruvala i Marcus Armstrong, juniorzy Ferrari i kierowcy Premy. Piąty w tabeli Christian Lundgaard to zawodnik z programu Renault, który dobrze spisał się podczas ostatniego weekendu F3 przed wakacjami, Grand Prix Węgier, gdy zdobył Pole Position.

Sesja kwalifikacyjna Formuły 3 na Spa-Francorchamps odbędzie się w piątek o godz. 18:00, sobotni wyścig o 10:35, a niedzielna potyczka o 9:45.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *