GP USA 2016: Lewis Hamilton triumfatorem wyścigu w Teksasie

Autor: | 23 października 2016

Lewis Hamilton prowadził od startu do mety i odniósł swoje trzecie z rzędu zwycięstwo na Circuit of the Americas. Brytyjczyk wyprzedził dzisiaj Nico Rosberga i Daniela Ricciardo. Wyścig z kolei pechowo zakończył się dla Maxa Verstappena.

Informacja pogodowa:

Na starcie wyścigu temperatura powietrza wynosiła 27 stopni Celsjusza, a nawierzchni 34. Podobnie jak w sobotę, w Austin wiał dość silny wiatr.

Relacja

Lewis Hamilton utrzymał swoje prowadzenie na starcie. Świetnie ruszył również Daniel Ricciardo, który przesunął się na drugą pozycję. Nieco słabiej pojechał Max Verstappen, który stracił swoje czwarte miejsce i spadł na piątą pozycję.

Już na pierwszym okrążeniu doszło do pierwszej kolizji z udziałem Valtteriego Bottasa i Nico Hulkenberga. Obaj zjechali do alei serwisowej i choć wrócili na tor, Niemiec po jednym okrążeniu ponownie wrócił do swoich mechaników i zaparkował bolid.

Lider wyścigu od samego początku próbował wyrobić sobie przewagę. Już po trzech okrążeniach Hamilton był ponad sekundę przed drugim Ricciardo. Na trzecim miejscu plasował się Nico Rosberg, a za nim znaleźli się Kimi Raikkonen, Max Verstappen, Sebastian Vettel, Felipe Massa i Carlos Sainz. Pierwszą dziesiątkę zamknęli kierowcy McLarena – kolejno Fernando Alonso i Jenson Button.

W trakcie następnych okrążeń Lewis Hamilton powiększał przewagę nad Danielem Ricciardo. Po 8 okrążeniach wynosiła ona już prawie 3 sekundy, ale wtedy to Australijczyk zjechał na wymianę opon. Na taki sam manewr zdecydował się również Kimi Raikkonen. Fin na tor powrócił na 10. pozycji, tuż za Jensonem Buttonem. Chwilę później mistrz świata z 2007 roku wyprzedził jednak Brytyjczyka, korzystając z systemu DRS.

Po 9 okrążeniach na wymianę opon zjechał Max Verstappen. Holender zyskał więc niewiele, startując na miękkim ogumieniu. Jak się okazało, chwilę później do alei serwisowej zjechał również Nico Rosberg. Co ciekawe, w jego bolidzie założono opony pośrednie. Po 11 okrążeniach w boksach zawitał również lider wyścigu. W Mercedesie Lewisa Hamiltona ponownie założono ogumienie wykonane z miękkiej mieszanki. W związku z tym na prowadzenie awansował Sebastian Vettel, który kontynuował jazdę na oponach supermiękkich.

Na 13. okrążeniu Max Verstappen wyprzedził bezproblemowo Kimiego Raikkonena i awansował na 5. pozycję. 19-letni Holender wykorzystywał atut miękkich opon i zaczął zbliżać się do Nico Rosberga. W międzyczasie za spowodowanie kolizji sędziowie nałożyli 10-sekundową karę na Daniiła Kwiata.

Po 14. okrążeniach na wymianę opon zdecydował się Sebastian Vettel. W bolidzie Niemca założono ogumienie wykonane z miękkiej mieszanki. W tym momencie czołowa dziesiątka prezentowała się następująco: Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Nico Rosberg, Max Verstappen, Kimi Raikkonen, Sebastian Vettel, Felipe Massa, Carlos Sainz, Daniił Kwiat i Fernando Alonso.

Na 17. okrążeniu kłopoty spotkały Estebana Gutierreza. Meksykanin poruszał się po torze bardzo wolno i zjechał do alei serwisowej, której już nie opuścił.

Na czele z 4,5 sekundy przed Danielem Ricciardo jechał Lewis Hamilton. Australijczyk z kolei zaczął tracić przewagę nad Nico Rosbergiem, do którego na niewielką odległość zbliżył się Max Verstappen. Niemiec dawał jednak radę utrzymać za sobą swojego młodszego rywala. W międzyczasie na 10. miejsce awansował Jenson Button, który wyprzedził Daniiła Kwiata.

Na kolejnych okrążeniach dystans do Rosberga zaczął tracić Verstappen, a do Raikkonena dojechał Vettel. Czterokrotny mistrz świata nie musiał atakować swojego kolegi zespołowego, gdyż po chwili Fin zjechał do alei serwisowej na wymianę ogumienia. W jego bolidzie założono opony wykonane z supermiękkiej mieszanki, a na tor wyjechał tuż przed Massą.

Po 25 okrążeniach w boksach pojawił się Daniel Ricciardo. Australijczyk powrócił na tor na oponach pośrednich, co być może znaczyło, że chce dojechać na nich już do mety. W związku z tym na 2. miejsce awansował Nico Rosberg. Niemiec tracił jednak do liderującego Hamiltona już 9,5 sekundy.

Okrążenie po Ricciardo w boksach pojawił się również Max Verstappen. Doszło jednak do błędu w komunikacji z zespołem – mechanicy nie byli gotowi na przyjazd swojego kierowcy, przez co Holender stracił dużo cennego czasu i na tor powrócił dopiero na 7. miejscu. Dla 19-latka nie był to koniec kłopotów, gdyż na 29. kółku dopadły go problemy z silnikiem i zatrzymał swój bolid na żwirowym poboczu. Sytuacja ta wywołała pojawienie się wirtualnego samochodu bezpieczeństwa. W międzyczasie do alei serwisowej zjechał Sebastian Vettel. Neutralizację wykorzystali również kierowcy Mercedesa, którzy zdecydowali się na wymianę ogumienia. W bolidach Lewisa Hamiltona i Nico Rosberga założono opony pośrednie. W dodatku lider klasyfikacji generalnej powrócił na tor przed Danielem Ricciardo.

Po drugiej serii zjazdów kierowcy Mercedesa odzyskali kontrolę nad wyścigiem. Lewis Hamilton prawie 10 sekund przed Nico Rosbergiem, który z kolei miał niespełna 5 sekund przewagi nad Danielem Ricciardo. Australijczyk zamiast na walce z liderem klasyfikacji generalnej musiał skupić się na obronie pozycji przed Sebastianem Vettelem.

Po 38 okrążeniach czołowa dziesiątka prezentowała się następująco: Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen, Carlos Sainz, Felipe Massa, Fernando Alonso, Sergio Perez i Jenson Button. Chwilę później na wymianę opon zdecydował się Kimi Raikkonen. Niestety, zespół źle dokręcił jedno z kół i Fin zatrzymał swój bolid na wyjeździe z alei serwisowej. Mistrz świata z 2007 roku wykazał się jednak nieodpowiedzialnym zachowaniem, gdyż zaczął cofać w pit-lane, co nie umknęło uwadze sędziów, którzy postanowili przyjrzeć się tej sytuacji.

Sytuacja w czołówce uspokoiła się, Lewis Hamilton kontrolował swoją przewagę nad Nico Rosbergiem, który z kolei utrzymywał bezpieczny dystans nad Danielem Ricciardo. Niezagrożony na czwartym miejscu jechał za to Sebastian Vettel. Szykowała się jednak walka o piąte miejsce, w której uczestniczyli Carlos Sainz, Felipe Massa i Fernando Alonso. Hiszpan na 5 okrążeń przed metą agresywnie zaatakował Brazylijczyka i awansował na 6. miejsce. Pojedynek ten pozwolił Sainzowi odjechać na bezpieczną odległość od swoich rywali. Chwilę później pojawił się komunikat, że sędziowie przeanalizują manewr Alonso.

Na trzy okrążenia przed końcem wyścigu na wymianę opon zdecydował się Sebastian Vettel, a pomiędzy Nasrem i Bottasem mieliśmy piękny pojedynek o 15. miejsce. Walka trwała także o 11. lokatę, w której uczestniczyli Kwiat i Magnussen. Natomiast rzutem na taśmę na 5. pozycję awansował Fernando Alonso. Dwukrotny mistrz świata stoczył bardzo ładny pojedynek z Carlosem Sainzem, z którego to wyszedł zwycięsko. Chwilę wcześniej w boksach pojawił się Felipe Massa, który przebił jedną ze swoich opon.

Wyżej wspomniane pojedynki były ozdobą końcówki wyścigu, gdyż na czele nie doszło już do żadnych zmian. Zwyciężył Lewis Hamilton, który odrobił 7 punktów do Nico Rosberga. Podium uzupełnił Daniel Ricciardo, a najlepszy czas w wyścigu uzyskał Sebastian Vettel.

Pełne wyniki wyścigu:

austin-rejs