Fot. Mercedes-AMG F1


Rywalizacja między jeziorami – zapowiedź i zbiór wiedzy przed GP Brazylii

Autor: | 15 listopada 2019

Formuła 1 po dwóch tygodniach przerwy przenosi się do Brazylii na przedostatnią rundę w sezonie. Wyścigi na torze Interlagos zazwyczaj są ekscytujące, w związku z czym nadchodząca rywalizacja zapowiada się interesująco. Mimo że znamy już mistrzów świata, nierozwiązane są inne kwestie, nad którymi warto się pochylić przy okazji Grand Prix w Sao Paulo.

Najważniejsze informacje dotyczące areny zmagań

Autodromo Jose Carlos Pace, potocznie zwany Interlagos, to obiekt pełen historii i historycznych pojedynków, przepełniony prawdziwą magią. Na torze w Sao Paulo odbyło się wiele wyścigów, które na zawsze zapadły w pamięć fanatykom Formuły 1. Wystarczy przypomnieć rywalizację w 2008, gdy Lewis Hamilton odebrał koronę mistrzowską Felipe Massie na ostatnich metrach wyścigu, wyprzedzając Timo Glocka. Czy tę sprzed trzech lat, rozegraną w feralnych, deszczowych warunkach.

Interlagos, oznaczający po polsku „między jeziorami”, leży w kraju Ayrtona Senny i jest uwielbiany przez kierowców i kibiców. Fantastyczna nitka toru, duże różnice w wysokościach (w pewnych miejscach niemal 30 metrów) oraz wspaniała brazylijska publiczność tworzą fascynujący weekend z Formułą 1.

Tor w Brazylii liczy 4,309 km i składa się z piętnastu zakrętów. Okrążenie tegoż obiektu rozpoczyna się stromym zjazdem, prowadzącym do sekwencji trzech zakrętów, w tym szykany nazwanej na cześć Ayrtona Senny, który brał udział w projektowaniu trasy Autodromo Jose Carlos Pace. Po długim, trzecim wierzchołku przychodzi pora na prostą, na której można aktywować system DRS. Przed zakrętem numer cztery kończy się pierwszy sektor toru.

Druga sekcja toru Interlagos składa się z kilku technicznych zakrętów, a trzeci sektor to wyjazd na prostą startową po pokonaniu wirażu, położoną na pochyłości, która zmusza kierowców do startu w wyścigu ze stopami na pedałach hamulca.

Wyścig liczy 71 okrążeń, co w przeliczeniu na kilometry daje 305,909.

Zapowiedź nadchodzącego Grand Prix 

Szczególnie zdeterminowane do zwycięstwa na Interlagos będzie Ferrari. Stajnia z Maranello w ostatnich tygodniach ma sporo problemów z tempem wyścigowym, na dodatek rywale posądzają Scuderię o stosowanie nielegalnego rozwiązania, by zwiększyć moc swojej jednostki napędowej. W Brazylii z nową specyfikacją silnika będzie jeździć Charles Leclerc, co oznacza, że Monakijczyk zostanie przesunięty na starcie najbliższego wyścigu o dziesięć miejsc względem wyniku w kwalifikacjach. Pogoń 22-latka podczas niedzielnej rywalizacji może zwiększyć emocje w nadchodzących zawodach.

Mercedes w ten weekend będzie musiał sobie radzić bez Toto Wolffa. Szef Mercedesa opuści rundę w Brazylii, by zająć się „kilkoma ważnymi sprawami” w Europie. To pierwsza absencja Niemca podczas Grand Prix Formuły 1 w Mercedesie od 2013 roku.

Kolejny etap walki o trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej nastąpi właśnie w Brazylii. O tę pozycję na koniec mistrzostw rywalizują ze sobą Charles Leclerc, Max Verstappen i Sebastian Vettel. Monakijczyk posiada 14-punktową przewagę nad Verstappenem, jednak podczas Grand Prix w Sao Paulo będzie miał utrudnione zadanie, bo otrzyma karę na starcie. Holender jako cel na końcówkę sezonu stawia sobie wywalczenie trzeciej lokaty w tabeli, i jest uważany za jednego z faworytów do wygrania rywalizacji w Brazylii. Piąty w „generalce” Sebastian Vettel ma w swoim dorobku 230 punktów, czyli o pięć mniej od kierowcy Red Bulla i o 19 od zespołowego partnera. Pojedynek o trzecie miejsce na koniec sezonu jest jedną z kwestii, która jest warta uwagi podczas dwóch ostatnich weekendów w roku.

Williams zapowiada sprawdzanie nowych części w swoich samochodach podczas piątkowych treningów. Testy tych komponentów mają pokazać, w jakim kierunku zmierza budowa bolidu na sezon 2020. W pierwszej sesji treningowej wystąpi Nicholas Latifi, który zastąpi za kierownicą Roberta Kubicę. Tym samym Kanadyjczyk wypełni zobowiązania zapisane w kontrakcie i zaliczy sześć piątkowych sesji w bieżącym sezonie.

Zbiór wiedzy przed rozpoczęciem weekendu 

Na Grand Prix Brazylii Pirelli nominowało trzy najtwardsze rodzaje opon z całej puli. Po raz ostatni te mieszanki były w użyciu podczas zmagań w Japonii i Belgii.

Prognozy pogody przed rozpoczęciem weekendu w Brazylii mówią, że w piątek nad Interlagos należy spodziewać się opadów deszczu oraz gwałtownych burz. Ma to być równocześnie najcieplejszy dzień w trakcie weekendu, bo termometry będą wskazywać 27 stopni Celsjusza. W sobotę temperatura powietrza ma ulec zmianie i nadejść ochłodzenie, jednak szanse na jakiekolwiek opady są znikome. Wyścig również ma być rozgrywany na suchym torze.

Na piątek zaplanowano dwie sesje treningowe, które jednak nie powinny mieć większego znaczenia, jeżeli przez dalszą część weekendu nie będzie padać. Pierwszy trening przewidziano na 15. czasu polskiego, natomiast druga sesja tego samego dnia odbędzie się o 19. Sobotnie zajęcia rozpoczną się trzecim treningiem, o 16., który poprzedzi sesję kwalifikacyjną o 19. Kierowcy pomkną w niedzielę w stronę pierwszego zakrętu o 18:10.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *