Fot. Mercedes-AMG F1


System zbieżności kół Mercedesa jest legalny

Autor: | 20 lutego 2020

Mercedes opracował system zmiany zbieżności kół, który zmniejsza opór samochodu na prostych i pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów. Na padoku trwa dyskusja, czy rozwiązanie stajni z Brackley jest zgodne z przepisami. Sam zespół jest przekonany, że jego układ jest w pełni legalny.

Podczas drugiego dnia przedsezonowych testów w Barcelonie Mercedes ujawnił swój nowy patent. Inżynierowie brytyjskiej stajni przygotowali układ sterowania, zmieniający zbieżność przednich kół podczas jazdy. Kierowca obsługuje go w kokpicie za pomocą kierownicy i poprzez pchanie oraz pociąganie jej.

System zmiany zbieżności kół jest odpowiedzialny za zmniejszanie oporu aerodynamicznego na prostych odcinkach toru. Dzięki niemu kierowca jest też w stanie szybciej pokonywać bardziej kręte sekcje i zakręty.

Po tym, jak świat dowiedział się o nowatorskim systemie Mercedesa, na padoku toru Catalunya rozgorzała dyskusja odnośnie tego, czy pomysł niemieckiego producenta jest zgodny z regulaminem technicznym. W związku z wątpliwościami konkurencji dotyczącymi legalności tego rozwiązania, głos zabrał dyrektor techniczny Mercedesa, James Allison.

– To nowatorski system, jeśli jesteście zainteresowani, nazywa się DAS i wprowadza dodatkową oś do elementów sterowania. Może się to okazać przydatne w trakcie sezonu, ale kiedy i jak będziemy go stosować, zostawimy dla siebie. Cieszę się, że mamy to w samochodzie, że działa i wydaje się być użyteczne.

Punkt 10.2.3 regulaminu technicznego Formuły 1 mówi, że układ zawieszenia nie może być zmieniany w trakcie jazdy, a tak właśnie działa opracowane przez Mercedesa rozwiązanie. Jednak system ekipy z Silverstone może zostać uznany za część układu kierowniczego.

– Dla FIA nie jest to żadna nowość. Omawialiśmy z nimi ten pomysł, a przepisy mówią jasno, co jest dozwolone i niedozwolone w układzie kierowniczym. Dlatego nie martwię się o jego legalność – dodał Allison.

Swoje zdanie na temat systemu DAS wyraził także Andrew Green, dyrektor techniczny zespołu Racing Point, który silnie współpracuje z Mercedesem. – Z tego co widzieliśmy na nagraniu, jest to część układu kierowniczego, a przepisy mówią, że kierowca może zmieniać pozycję przednich kół tylko przy użyciu kierownicy – nie jest określone w jaki sposób – powiedział.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *