Fot. Formula E


ePrix Ad-Dirijji: Pewne zwycięstwo Simsa w sobotnim wyścigu

Autor: | 24 listopada 2019

Alexander Sims odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule E. Brytyjczyk okazał się najlepszy w drugim wyścigu w ramach ePrix Ad-Dirijji. Drugi na metę wpadł Maximilian Guenther, jednak Niemiec i kilku innych kierowców zostało ukaranych. Na tę lokatę awansował Lucas di Grassi, a trzecie miejsce zajął Stoffel Vandoorne.

Przebieg treningu

Najszybszym czasem w jedynej sesji przygotowawczej do sobotnich zmagań w Rijadzie mógł pochwalić się Antonio Felix da Costa. Portugalczyk wykręcił czas 1:11,084 i pokonał zwycięzcę pierwszego wyścigu Formuły E w szóstym sezonie, Sama Birda, oraz Alexandra Simsa. Zawodnik DS Techeetah wykorzystał maksymalną moc swojej baterii, czyli 250 kW, i w końcówce sesji awansował na czoło tabeli.

Problemy techniczne dopadły Olivera Turveya z NIO. Przygody ze ścianami zaliczyli Felipe Massa, Jean Eric Vergne i James Calado.

Kwalifikacje 

Pole Position do sobotniego wyścigu FE na przedmieściach stolicy Arabii Saudyjskiej zdobył Alexander Sims. Brytyjczyk w sesji SuperPole zmierzył się z Sebastienem Buemi, Lucasem di Grassi, Mitchem Evansem, Jerome d’Ambrosio i Antonio Felix da Costą. Kierowca BMW i Andretti popełnił drobny błąd podczas swojego przejazdu w czasówce, jednak jego najpoważniejszy konkurent w walce o triumf w kwalifikacjach, da Costa, niemal uderzył w ścianę, a ratując się poślizgiem stracił cenne części sekundy. Zdobywając swoje drugie Pole Position w Ad-Dirijji, Sims stał się pierwszym kierowcą w historii Formuły E, który trzy razy z rzędu okazał się najlepszy w sesji kwalifikacyjnej.

24. pole do drugiego wyścigu FE w Arabii Saudyjskiej z powodu problemów technicznych zdobył Nyck de Vries, który dzień wcześniej w kwalifikacjach wywalczył trzecie miejsce. Po sobotniej czasówce zespół Techeetah wymienił baterię w aucie Jean Erica Vergne’a, co skutkowało odrelegowaniem Francuza o 20. miejsc względem wyniku w kwalifikacjach. Jako że Vergne wykręcił jedenasty czas, część swojej kary musiał odbyć w trakcie wyścigu, zjeżdżając do alei serwisowej. Piąty w czasówce Mitch Evans również został przesunięty na starcie, ale tylko o jedno miejsce, a powodem tej kary był za lekki samochód Nowozelandczyka podczas sesji SuperPole.

Przebieg wyścigu 

Jerome d’Ambrosio nie ruszył na okrążenie formujące i musiał wycofać się z wyścigu. Pech Belga i zespołu Mahindra był wielki, bowiem w kwalifikacjach d’Ambrosio wywalczył czwarty czas.

Po zgaśnięciu czerwonych świateł, Alexander Sims utrzymał prowadzenie, a za jego plecami znaleźli się Buemi i di Grassi. Przez pierwsze okrążenia wyścigu Brytyjczyk jechał pewnym i regularnym tempem, a zawodnik Nissana e.dams nie był w stanie go dogonić.

Czwarty po starcie Antonio Felix da Costa wyprzedził di Grassiego, po czym zbliżył się do Buemiego. Portugalczyk spowodował z nim kolizję, ten obrócił się w pierwszym zakręcie i w niebezpieczny sposób wrócił do ścigania. Sędziowie poinformowali o rozpatrzeniu tego incydentu, a po pewnym czasie ukarali obu kierowców – da Costa musiał zjechać do alei serwisowej, zaś Buemi otrzymał 10-sekundowe pouczenie. Karę w postaci przejazdu przez pit-lane dostał także Daniel Abt, za niezgodne mapowanie przepustnicy.

Wkrótce problemy dopadły Sama Birda. Brytyjczyk zaliczył utarczki z Mitchem Evansem i Pascalem Wehrleinem. Ta druga spowodowała przedwczesne wycofanie się z wyścigu wskutek uszkodzeń odniesionych po kontakcie ze ścianą. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. W międzyczasie FanBoost otrzymali Andre Lotterer, Sebastien Buemi, Antonio Felix da Costa, Stoffel Vandoorne i Nyck de Vries. Z defektem opony do boksu zjechał Evans, uczestniczący w starciu z Birdem.

Po kilku okrążeniach neutralizacji nastąpił restart. Kilku kierowców z czołówki niemal natychmiast aktywowało Attack Mode. Trzy kółka po wznowieniu wyścigu na tor ponownie wyjechał safety car – tym razem w barierach znalazł się Robin Frijns.

Dyrekcja wyścigu przedwcześnie wznowiła rywalizację, bowiem samochód Frijnsa nadal znajdował się na torze, a wraz z nim porządkowi, pomagający operatorowi dźwigu umieścić uszkodzone auto poza barierami. Decyzja dyrektora rywalizacji była jednak natychmiastowa – ogłoszono żółtą flagę na całym odcinku toru. W międzyczasie sędziowie dwukrotnie ukarali Felipe Massę, który dopuścił się złego ustawienia samochodu na polach startowych i przekroczył prędkość w alei serwisowej.

Po kolejnym restarcie, Sims utrzymał się na czele, ale za jego plecami działo się najwięcej. Lucas di Grassi po raz drugi aktywował Tryb Ataku, po czym spadł w zestawieniu za Maximiliana Guenthera i Stoffela Vandoorne’a. Brazylijczyk szybko uporał się z zawodnikiem Mercedesa, jednak nie zdołał wyprzedzić Guenthera, za którym podążał do linii mety.

Prowadzenie w wyścigu dowiózł do mety Alexander Sims. Brytyjczyk zdominował weekend w Ad-Dirijji i zasłużenie zatriumfował w sobotniej potyczce. Drugie miejsce zajął Guenther, a trzeci na metę wpadł di Grassi. Sędziowie nadal rozpatrywali jednak kilka spraw i incydentów, więc na oficjalne wyniki trzeba było poczekać.

Takowe otrzymaliśmy kilka godzin po zakończeniu wyścigu. Maximilian Guenther stracił miejsce na podium, otrzymując 24-sekundową karę za złamanie przepisów po zjeździe samochodu bezpieczeństwa do boksu. Kierowca BMW i Andretti wyprzedził Lucasa di Grassiego i Stoffela Vandoorne’a, gdy obaj aktywowali Attack Mode, a nowy regulamin mówi, że jest to niezgodne z przepisami. Niemiec musiał oddać trofeum za swoje pierwsze miejsce na podium w Formule E Vandoorne’owi, a sam spadł w tabeli wyników na 11. miejsce.

Ukarani zostali również Nyck de Vries i Oliver Turvey. Kierowca Mercedesa otrzymał dwie kary czasowe, liczące łącznie 29 sekund, które odrelegowały go na 16. pozycję. Dziewiąty na mecie Turvey zużył zaś zbyt dużo baterii, za co został zdyskwalifikowany z wyników wyścigu.

Kary dla wyżej wymienionych kierowców oznaczają, że punkty w wyścigu zdobyli Jean Eric Vergne, Brendon Hartley i Antonio Felix da Costa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *