Fot. FIA Formula E


Kolejna porcja informacji ze świata Formuły E

Autor: | 7 października 2019

Ostatnimi czasy fani Formuły E nie mogli narzekać na nudę. Potwierdzone zostały składy większości zespołów oraz kalendarz nadchodzącego sezonu. Warto podsumować wszystkie informacje ze świata elektrycznej serii wyścigowej.

Calado dołącza do Evansa w Jaguarze

Mitch Evans i James Calado będą reprezentowali barwy zespołu Jaguar Racing w nadchodzącym sezonie Formuły E. Brytyjska marka zaprezentowała także malowanie swojego nowego auta – I-TYPE 4.

James Calado swoje największe sukcesy święcił w wyścigach długodystansowych – na swoim koncie ma tytuł mistrzowski w klasie GTE PRO w 2017 roku, a także zwycięstwo w m.in. 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W cyklu Długodystansowych Mistrzostw Świata Brytyjczyk jest związany z programem Ferrari i reprezentuje powiązany z włoską marką zespół AF Corse. 30-latek jeździł też w single-seaterach – w 2013 roku zakończył sezon serii GP2, odpowiednika F2, na trzecim miejscu oraz kilkakrotnie miał okazję testować bolid Formuły 1, będąc rezerwowym kierowcą Force India.

– To jeden z najbardziej pożądanych foteli w Formule E i jestem niezwykle dumny, że mi go zaoferowano. Historia Jaguara w motorsporcie jest kultowa. Dołączenie do tego zespołu w Formule E jest dla mnie wielką szansą. Choć wyścigi elektrycznych pojazdów są dla mnie czymś nowym, jestem przekonany, że moje doświadczenie z single-seaterów przyczyni się do wspaniałych wyników – stwierdził Calado, który już niedługo zadebiutuje w elektrycznej serii.

Zespołowym partnerem Brytyjczyka będzie Mitch Evans, który przedłużył wcześniejszą umowę. Nowozelandczyk reprezentuje Jaguara w Formule E od momentu, gdy dołączył on do stawki elektrycznej serii – miało to miejsce w sezonie 2016/17. W ubiegłym sezonie 25-latek odniósł pierwsze zwycięstwo w barwach brytyjskiej marki podczas ePrix Rzymu, a ponadto jeszcze dwukrotnie stawał na podium wyścigów – w Zurychu oraz na ulicach Nowego Jorku.

Panasonic Jaguar Racing zaprezentował także malowanie swojego samochodu na nadchodzący sezon. Na tegorocznym aucie pojawiło się więcej błękitnego, a w większości miejsc zniknął kolor czarny. Nowy pojazd będzie nosił nazwę I-TYPE 4.

Wehrlein i d’Ambrosio pozostają w Mahindrze

Mahindra Racing poinformowała, że w nowym sezonie Formuły E jej barwy będą reprezentowali Pascal Wehrlein i Jerome d’Ambrosio. Hinduski producent nawiązał współpracę z koncernem ZF, który będzie odpowiedzialny za rozwój układu napędowego zespołu.

Hinduska ekipa postanowiła przedłużyć współpracę z Pascalem Wehrleinem i Jeromem d’Ambrosio. Dla obu kierowców zbliżający się sezon będzie drugim w Mahindrze. W zeszłym roku, obaj zajęli odpowiednio 11. i 12. miejsce w klasyfikacji generalnej.

– Cieszę się, że Pascal i Jerome pozostaną z nami. Poprzedni sezon był jednym z najbardziej wymagających pod względem poziomu rywalizacji, ale wierzymy, że mamy jeden z najlepszych składów i możemy powalczyć o mistrzostwo – stwierdził szef Mahindry, Dilbagh Gill.

Przy okazji ogłaszania składu na nadchodzący sezon, hinduski producent poinformował o nawiązaniu współpracy z nowym partnerem technologicznym oraz zaprezentował tegoroczny model samochodu. Koncern ZF będzie od teraz w głównej mierze odpowiadał za rozwój układu napędowego ekipy oraz nadwozia samochodu. Z kolei nowe auto będzie nosiło nazwę M6 Electro, a malowanie pojazdu zostało utrzymane w niemal identycznych kolorach, jak rok temu.

Kalendarz sezonu

Włodarze Formuły E zaprezentowali zaktualizowany kalendarz na nadchodzący sezon. Różni się on znacząco od poprzedniej wersji.

Organizatorom udało się uniknąć kilku kolizji z wyścigami Długodystansowych Mistrzostw Świata, jednakże nie we wszystkich przypadkach. Włodarze zdecydowali się usunąć wyścig w grudniu, dzięki czemu zapobiegli kolidowaniu z 8-godzinnym wyścigiem w Bahrajnie. Nie udało się jednak zmienić terminu ePrix w Seulu, w związku z czym kierowcy, którzy występują zarówno w cyklu wyścigów długodystansowych, jak i w Formule E, będą musieli poświęcić jedną z imprez na rzecz drugiej. W czasie rundy w Korei Południowej odbędzie się 1000-milowy wyścig w Sebring, piąta runda sezonu WEC.

Sezon FE ruszy w dniach 22-23 listopada w Arabii Saudyjskiej, gdzie kierowców czekają dwa wyścigi. Kolejne ePrix odbędzie się dopiero w styczniu w Santiago, by zapobiec kolizji z długodystansowym wyścigiem w Bahrajnie. Miesiąc po zmaganiach w Chile, zawodnicy zmierzą się ze sobą w Mexico City oraz w Marrakeszu. Wyścig w Maroku zastąpił rundę w Hong Kongu, która wypadła z kalendarza. W marcu kierowcy odwiedzą zaś Sanyę – właśnie wtedy większość zawodników będzie musiało opuścić rundę w Formule E lub WEC na rzecz drugiej imprezy.

W kwietniu odbędą się ePrix w Rzymie i Paryżu, by miesiąc później odwiedzić Seul. Początek czerwca to czas na ePrix w Dżakarcie – jedne z trzech nowych rund w kalendarzu. 21. czerwca kierowcy pojadą do Niemiec, by zmierzyć się na lotnisku Tempelhof. W Berlinie powinna pojawić się gromada polskich kibiców, którzy corocznie jeżdżą do zachodniego sąsiada na wyścig Formuły E.

W lipcu odbędą się ePrix w Nowym Jorku oraz podwójna runda w Londynie. Finał sezonu odbędzie się na torze w galerii wystawowej ExCel w centrum stolicy Wielkiej Brytanii.

Nowi testerzy Porsche

Fabryczny zespół Porsche, który dołączy do stawki zespołów w FE w tym roku, poinformował o nawiązaniu współpracy z nowymi kierowcami. Do szeregów niemieckiego producenta dołączyli Simona de Silvestro oraz Thomas Preining.

W tym sezonie Porsche zadebiutuje w Formule E. Niemiecki producent jako pierwszy zdecydował się ogłosić swój skład oraz zaprezentować model auta. Kilka dni temu zespół poinformował, że do Andre Lotterera i Neela Janiego dołączą nowi testerzy zespołu – Simona de Silvestro oraz Thomas Preining.

De Silvestro to postać dobrze znana kibicom Formuły E – na przełomie 2015/16 Szwajcarka była zawodniczką Andretti Motorsport i wystąpiła w 12. wyścigach. W ostatnich latach reprezentowała Nissana w Supercars, a za sobą ma także występy w amerykańskiej serii IndyCar. W zeszłym roku 31-latka była kierowcą rozwojowym Venturi Racing i wzięła udział w testach samochodu drugiej generacji w Arabii Saudyjskiej.

Z zespołem Porsche pracować będzie również Thomas Preining, który w ubiegłym roku wywalczył tytuł mistrzowski w Carrera Cup Deutschland. 21-latek w tym sezonie jeździł w serii ADAC GT Masters, a także reprezentuje ekipę Dempsey-Proton Racing w wyścigach długodystansowych.

Venturi zespołem klienckim Mercedesa

Zespół Venturi Racing poinformował, że od nowego sezonu Formuły E będzie korzystać z silników Mercedesa. Monakijska ekipa potwierdziła także, iż niezmiennie jej barwy będą reprezentować Edoardo Mortara i Felipe Massa.

Do tej pory Venturi korzystało z własnego układu napędowego. W zeszłym roku z silników monakijskiego producenta korzystał także zespół HWA Racelab, który był związany z Mercedesem. W tym sezonie, gdy niemiecki producent dołączył do stawki Formuły E jako ekipa fabryczna, to Venturi będzie korzystać z napędów dostarczanych przez markę ze Stuttgartu.

Jednocześnie monakijski team potwierdził, że rolę szefowej nadal będzie piastować Susie Wolff. Kierowcami Venturi pozostaną Edoardo Mortara i Felipe Massa, który wypełnia długoletni kontrakt. Szwajcar latem był łączony z Mercedesem EQ, ale Wolff szybko zamknęła temat i poinformowała media, że 32-latek zostanie w jej zespole na trzeci rok z rzędu.

W stawce pozostały jeszcze trzy wolne miejsca – jedno w BMWi Andretti oraz dwa w ekipie NIO. Przedsezonowe testy w Walencji startują już niedługo, więc w przeciągu najbliższych tygodni wszystko powinno się wyjaśnić i dopełnić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *