Fot. Red Bull Content Pool


Kalendarz WRC 2019: Japonia wypada, Chile nową rundą

Autor: | 13 października 2018

Światowa Federacja Samochodowa ogłosiła, że po spotkaniu nadzwyczajnym Komisji WRC projekt kalendarza mistrzostw na sezon 2019 obejmuje 14 rajdów.

Zaczniemy tradycyjnie w Monte Carlo na mieszanej nawierzchni. Kolejne cztery rundy pozostaną niezmienne, w porównaniu z tegoroczną kampanią. Będą to Szwecja, Meksyk, Korsyka i Argentyna. Dopiero w szóstym rajdzie mamy niespodziankę, bowiem załogi już półtorej tygodnia po zakończeniu imprezy w Argentynie, udadzą się do Chile. Tam również będzie czekało szutrowe wyzwanie.

Pozostałe rundy odbędą się w tym samym trybie, co w tym roku. Po Portugalii i Sardynii nastąpi sześciotygodniowa przerwa, którą zakończy Finlandia. Sezon zwieńczą Rajdy Niemiec, Turcji, Walii, Katalonii oraz Australii. Przy czym trzy ostatnie muszą zostać jeszcze potwierdzone w grudniu na spotkaniu Światowej Rady Sportów Motorowych, lecz to formalność.

W kalendarzu miała znaleźć się też Japonia. Organizatorzy tej imprezy doszli do porozumienia z WRC Promoter, ale chcieli oni zająć termin jesienny, a żaden nie był dostępny. Na dodatek Hyundai Motorsport ocenił koszt wybrania się na 15. rajd sezonu na milion euro, dlatego postanowiono zrezygnować z tej rundy.

Japonia miała być asfaltowa, co byłoby dobre, bowiem poprawiłoby balans w mistrzostwach. Jednak tak się nie stanie i w przyszłym roku będzie aż dziewięć w pełni szutrowych imprez (licząc błotnistą Walię). Będziemy mieli dwa rajdy mieszane (Monte Carlo i Katalonia), dwa pełne asfaltowe (Korsyka i Niemcy) oraz jeden zimowy (Szwecja).

Seria zamierza redukować koszty. Przykładem nie tylko jest odwołanie Rajdu Japonii, ale też zmniejszenie limitu testów dla ekip fabrycznych WRC z 55 dni do 42. Również została zmieniona długość odcinków specjalnych na rajd. Dotąd maksymalnym poziomem było 500 kilometrów, a od przyszłego sezonu ta liczba zredukuje się do 350.

Od sezonu 2019 kierowcy z priorytetem FIA nr 1, będą mogli wybrać stałe numery startowe. Niedostępna będzie tylko „1”, bowiem będzie ona przeznaczona wyłącznie dla obecnego mistrza świata.

Zmiany nastąpią też w niższych kategoriach. Powstanie seria WRC-2 Pro przewidziana dla zespołów i załóg fabrycznych, rywalizujących autami klasy R5. WRC-2 będzie natomiast dla zawodników prywatnych. WRC-3 zostanie zlikwidowane, choć wciąż duety mające do dyspozycji auta z napędami na jedną oś, będą uprawnione do występów w mistrzostwach. Natomiast w Junior WRC nie nastąpią żadne zmiany, więc nadal tym cyklem będzie zajmował się krakowski oddział M-Sportu.

Runda Nazwa Nawierzchnia Data
1. Rajd Monte Carlo Asfalt/Śnieg/Lód 24-27 stycznia
2. Rajd Szwecji Śnieg/Lód 14-17 lutego
3. Rajd Meksyku Szuter 7-10 marca
4. Rajd Korsyki Asfalt 28-31 marca
5. Rajd Argentyny Szuter 25-28 kwietnia
6. Rajd Chile Szuter 9-12 maja
7. Rajd Portugalii Szuter 30 maja-2 czerwca
8. Rajd Sardynii Szuter 13-16 czerwca
9. Rajd Finlandii Szuter 1-4 sierpnia
10. Rajd Niemiec Asfalt 22-25 sierpnia
11. Rajd Turcji Szuter 12-15 września
12. Rajd Walii Szuter/Błoto 3-6 października
13. Rajd Katalonii Szuter/Asfalt 24-27 października
14. Rajd Australii Szuter 14-17 listopada

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *