Fot. Red Bull Content Pool


Rajd 10 Tysięcy Zakrętów kolejną areną francusko-belgijskiej batalii – zapowiedź Rajdu Korsyki

Autor: | 4 kwietnia 2018

Po trzech tygodniach od Rajdu Meksyku, najlepsze rajdowe załogi na świecie wracają do rywalizacji. Tym razem staną na starcie legendarnego i piekielnie trudnego Rajdu Korsyki, który będzie stanowił czwartą rundę mistrzostw świata. 

Historia tej imprezy sięga 1956 roku, a w 1973 stała się częścią pierwszego sezonu WRC. Ajaccio będące bazą rajdu gościło mistrzostwa świata aż do 2008 roku. Co ciekawe park serwisowy zlokalizowany jest w innym mieście – Bastii. Później Korsyka nie była rundą żadnej ważnej serii, a w latach 2011-2012 przyjeżdżało tu IRC. Lata 2013-2014 to rywalizacja w ramach ERC, a w 2015 powrócił tu cykl WRC. W czasie nieobecność Rajd Francji odbywał się w Alzacji, również na asfalcie. Najwięcej, po sześć zwycięstw w tej imprezie mają Didier Auriol i Bernard Darniche. Z obecnych w tegorocznej edycji najczęściej triumfował Sebastien Loeb – czterokrotnie. Natomiast Thierry Neuville ma dwie wygrane, a Sebastien Ogier, Dani Sordo, Jari-Matti Latvala i Bryan Bouffier po jednej.

Popularnie nazywany Rajdem 10 Tysięcy Zakrętów należy do najcięższych w kalendarzu. Pogoda w korsykańskich górach bywa zmienna, ale najtrudniejszym elementem jest charakterystyka oesów. Bowiem mają jest tutaj prostych, a drogi prowadzą od zakrętu do zakrętu, więc zarówno kierowca, jak i pilot mają bardzo dużo pracy.

Jest tutaj bardzo wąsko, przy drodze leży sporo kamieni, więc bardzo łatwo jest przebić oponę. W górach asfalt bywa wilgotny, dlatego szukanie przyczepności również należy do istotnych wyzwań. Kolejnym jest zmieniona trasa. Bowiem tylko dwie z siedmiu różnych prób pozostały w harmonogramie.

Tradycyjnie rywalizacja rozpocznie się od rozgrywanego w czwartek rano shakedownu. Odcinek Sorbo Ocagnano liczyć będzie 5,45 kilometra. Korsyka jest rajdem klasycznym, więc nie ma tu żadnych superoesów, a najkrótsza próba ma długość ponad 13 kilometrów.

W piątek jazdę otworzy liczący niemal 50 kilometrów odcinek La Porta – Valle di Rostino. Pierwszą pętlę zamknie Piedigriggio – Pont de Castirla. Popołudniu te próby zostaną powtórzone. Cztery oesy liczyć będą łącznie 125,16 kilometra.

W sobotę rozegranych będzie sześć odcinków specjalnych. Poranna pętla składać się będzie z prób Cagnano – Pino – Canari, Desert des Agriates i Novella. Popołudniu załogi przejadą te same oesy w identycznej kolejności. Te odcinki będą miały długość 136,90 kilometra.

Rajd zostanie zamknięty w niedzielę przez dwa oesy. Pierwszym z nich jest maratoński i najdłuższy w imprezie Vero – Sarrola-Carcopino, który liczy aż 55,17 kilometra. Rolę Power Stage będzie pełniła próba Penitencier de Coti-Chiavari. Te odcinki będą miały długość 71,42 kilometra. W trakcie całej rundy obejrzymy dwanaście oesów o dystansie 333,48 kilometra. Rajd Korsyki wraz z dojazdówkami liczy 1120,10 kilometra.

Lista startowa obejmuje 91 załóg, w tym jest 11 samochodów w najnowszej specyfikacji WRC. M-Sport-Ford reprezentowany będzie przez Sebastiena Ogiera/Juliena Ingrassię, Elfyna Evansa/Daniela Barritta i Bryana Bouffiera/Xaviera Panseri. Francuzi zaliczą drugi i zapewne ostatni rajd WRC w tym roku, więc tym razem przerwę będą mieli Teemu Suninen/Mikko Markkula. Dla Hyundaia pojadą Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger, Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul i Dani Sordo/Carlos del Barrio.

Toyota przywiezie ze sobą trzy samochody, którymi wystartują Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila, Ott Tanak/Martin Jarveoja oraz Esapekka Lappi/Janne Ferm. O punkty dla Citroena powalczą ponownie Kris Meeke/Paul Nagle i Sebastien Loeb/Daniel Elena. W stawce zobaczymy też trzy auta poprzedniej generacji WRC. Citroenem DS3 pojadą Mauro Miele/Luca Beltrame, natomiast Fordami Fiesta RS wystartują Armando Pereira/Remi Tutelaire oraz Alain Vauthier/Stevie Nollet.

Faworytami z pewnością są Sebastien Ogier, Sebastien Loeb i Thierry Neuville. Ci trzej kierowcy są najlepsi w stawce, a dodatkowo preferują jazdę właśnie na asfalcie, co tylko dodaje smaczku tej walce. Ogier i Neuville znów zapewne będą bili się o tytuł, więc będzie tym goręcej. Mocni mogą tu być też Sordo, Mikkelsen, Latvala, Meeke czy Tanak. Jednak największe wątpliwości można mieć co do Toyoty, która słabiej spisuje się podczas tak krętych rajdów.

W kategorii WRC-2 zobaczymy Łukasza Pieniążka/Przemysława Mazura w Skodzie Fabia R5 ekipy Printsport Oy. Jednak nie oni będą faworytami. O zwycięstwo mają walczyć Jan Kopecky/Pavel Dresler, rewelacyjni Takamoto Katsuta/Marko Salminen, którzy w Szwecji pokonali Pontusa Tidemanda/Jonasa Anderssona. Duet Tommi Makinen Racing zaliczył kraksę na testach, ale zespół zdołał odbudować ich Forda Fiesta R5. W czołówce być też powinni Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen. Na Korsyce nastąpi również debiut w cyklu Citroena C3 R5. Te samochody poprowadzą Stephane Lefebvre/Gabin Moreau oraz Yoann Bonato/Benjamin Boulloud. Obie te załogi zajmowały się testowaniem i rozwijaniem samochodu. W rywalizacji mieli brać udział Guillaume de Mevius/Louis Louka, lecz mieli poważny wypadek na testach i nie wystąpią w rajdzie.

Fot. ewrc-results.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *