Fot. Red Bull Content Pool


Rajd Sardynii: Katastrofalny błąd Tanaka, wielkie szczęście Sordo

Autor: | 16 czerwca 2019

Dani Sordo/Carlos del Barrio wygrali 16. Rajd Sardynii. To dla nich 2. zwycięstwo w WRC, Podium uzupełnili Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen i Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger. Dodatkowe punkty na Power Stage uzyskali Mikkelsen, Ogier, Neuville, Latvala i Evans.

Warunki atmosferyczne przez cały weekend były identyczne. Temperatura wynosiła około 30 stopni Celsjusza i świeciło mocne słońce.

Tanak po raz kolejny pokazywał wielką klasę. W piątek był drugi na drodze, a popołudniu po wypadnięciu Sebastiena Ogiera/Juliena Ingrassii musiał czyścić trasę. Przez to ponosił stratę czasową, ale w sobotę rano zaatakował i wręcz zdeklasował rywali. Wyszedł na prowadzenie, którego nie oddawał, lecz na ostatnim oesie obrócił się i utknął stojąc przodem do przepaści. Udało mu się ruszyć dalej, ale uszkodził układ kierowniczy i walczył tylko o przetrwanie. Stracił ponad 2 minuty i spadł na piąte miejsce.

W ten sposób triumfatorem został Sordo, w piątek wykorzystał dobrą pozycję startową i przez cały weekend był bardzo konkurencyjny, ale z tempem Tanaka nie mógł się równać, dlatego wydawało się, że będzie musiał zadowolić się drugim miejscem, ale błąd Estończyka dał mu wygraną. Drugi był Suninen. Fin miał mocne otwarcie, ale popełniał też błędy. Obrócił się, a w sobotę nie miał tempa, by powalczyć z Danim. Potem już tylko szanował swoją pozycję, ale dziś przestrzelił hamowanie i na chwilę wypadł z trasy, ale nic się nie stało i pojechał dalej. To dla niego drugie podium w karierze po Rajdzie Portugalii 2018 i najlepszy wynik w karierze, bowiem rok temu na Półwyspie Iberyjskim był trzeci.

Na podium wskoczyli Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger. Duet Hyundaia od początku miał niezłe tempo, chociaż popełniali drobne błędy. Ostatniego dnia byli szybsi na każdym oesie od Evansa, dlatego korzystając z błędu Tanaka znaleźli się na trzeciej lokacie. Na czwartej pozycji rywalizację kończą Elfyn Evans/Scott Martin, którzy do samego końca musieli utrzymać najwyższy poziom koncentracji. Cały czas jechali poprawnie i szybko. Rywalizowali o czwarte miejsce z Norwegami, ale ostatniego dnia byli zbyt wolni.

Na szóstej lokacie metę osiągają Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul. Belgowie nie byli w najwyższej dyspozycji, podobnie jak ich Hyundai. Mieli problemy z przyczepnością, nie mogli złapać pewności siebie w aucie, a do tego raz nie zrozumieli się o wypadli z trasy, jednak bez wielkich konsekwencji. Ich pozycja oznacza, że pozostają na trzecim miejscu w generalce cyklu. Za nimi znaleźli się Esapekka Lappi/Janne Ferm. Nie mogli jechać szybciej przez słabą dyspozycję Citroena, dlatego byli sfrustrowani i walczyli jedynie o to, by dojechać.

Dopiero na ósmym miejscu uplasowali się Kris Meeke/Sebastian Marshall. Brytyjczycy w piątek cierpieli z uwagi na pozycję startową, a wczoraj kiedy mieli świetne tempo przebili oponę i musieli zmieniać koło. Dziś podobnie jak Latvala, Ogier czy Neuville nie atakowali, a oszczędzali gumy na Power Stage. Dziesiątkę zamknęli Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen oraz Jan Kopecky/Pavel Dresler.

Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila w piątek dachowali, a potem wypadli z trasy. Dlatego mimo bardzo dobrego tempa, kończą rajd dopiero na 20. miejscu. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia w piątek czyścili trasę i uderzyli w kamień na wewnętrznej stronie zakrętu, co spowodowało uszkodzenie lewego przedniego zawieszenia. W sobotę popełnili podobny błąd, ale tym razem ucierpiał lewy tył. Nie chcieli jechać na przecieraku, więc spóźniali się na przegrupowania i kosztem kar czasowych uciekali w głąb stawki. Jednak na Power Stage dziś byli pierwszą z załóg WRC na trasie, więc postąpili bardzo fair play. Francuzi tracą prowadzenie w mistrzostwach i finiszują na 42. pozycji. Juho Hanninen/Tomi Tuominen przez cały weekend byli testerami Toyoty i zanosiło się, że pojadą po 9. miejsce. Jednak wczoraj w serwisie okazało się, że trzeba wymienić silnik, więc dostali 10 minut kary. Dziś jechali dalej, ale przed ostatnim odcinkiem postanowili się wycofać.

Mimo porażki Tanak objął prowadzenie w cyklu z dorobkiem 150 punktów. O 4 mniej ma Ogier, a Neuville o siedem. Wśród ekip cały czas najlepszy jest Hyundai, który zgromadził już 242 punkty. Toyota ma 198 oczek, Citroen 170, a M-Sport-Ford 152.

W WRC-2 Pro wygrał Rovanpera przed Kopeckim oraz Madsem Ostbergiem/Torsteinem Eriksenem. W niefabrycznej kategorii triumfowali Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais, a na świetnym drugim miejscu znaleźli się Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak. Podium zamknęli Simone Tempestini/Sergiu Itu.

Kolejną rundą Rajdowych Mistrzostw Świata będzie Rajd Finlandii, który odbędzie się w dniach 1-4 sierpnia.

Fot. ewrc-results.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *