Fot. Toyota Gazoo Racing WRC


Toyota potwierdza: Ogier, Evans i Rovanpera dołączą do zespołu

Autor: | 27 listopada 2019

Toyota nie zaskoczyła swoim składem kierowców na sezon 2020. Od dawna spekulowano o możliwych transferach, a dziś one się potwierdziły.

W taki sposób do ekipy z Japonii dołączą Sebastien Ogier, Elfyn Evans oraz Kalle Rovanpera. Francuz koniecznie chce odzyskać mistrzowski tytuł, który utracił na rzecz Otta Tanaka. Zwłaszcza, że może to być jego ostatni rok w WRC. Po nieudanym sezonie z Citroenem przejdzie do Toyoty wraz z Julienem Ingrassią.

– Jestem podekscytowany z powodu dołączenia do Toyoty. To dla mnie kolejne wyzwanie i nie mogę się go doczekać. Dyskutowaliśmy już o tym pod koniec 2016 roku i chociaż wtedy nie osiągnęliśmy porozumienia, jestem teraz zachwycony współpracą z taką marką jak Toyota i swoim idolem z dzieciństwa, Tommim Makinenem. Celem jest wspólny sukces i próba odzyskania mistrzowskich tytułów. Mamy ciekawą ekipę: znam Elfyna bardzo dobrze, ponieważ wcześniej jeździliśmy razem i jestem pewien, że może wnieść wiele do zespołu, natomiast Kalle udowodnił już wiele rzeczy w rajdach. Na pewno ma talent i jestem przekonany, że szybko się poprawi. Wszyscy trzej jesteśmy zupełnie nowi w zespole, więc nauka samochodu i wszystkiego innego będzie ciężkim wyzwaniem. Oczywiście dołożymy wszelkich starań, abyśmy jak najszybciej prezentowali dobre osiągi – powiedział Seb.

Z kolei Evans po raz pierwszy będzie jeździł innym autem królewskiej kategorii niż Ford. Po wielu latach Walijczyk opuszcza M-Sport. Jeździł tam w różnych klasach od 2011 roku. Udowodnił, że jest kierowcą czołowym i przyszedł czas na krok do przodu. W nowym teamie zamelduje się wraz ze Scottem Martinem, z którym rozpoczął współpracę w tym sezonie.

– Dołączenie do Toyota Gazoo Racing jest dla mnie świetną szansą i jestem naprawdę tym podekscytowany. Team odniósł duży sukces, odkąd rozpoczął trzy lata temu starty w tym sporcie. Tommi jest utytułowanym kierowcą i wie co robić, aby dobrze spisać się na tym poziomie. Nie mogę doczekać się, kiedy lepiej poznam zespół przed nowym sezonem. 2019 rok był dla nas dość mieszany. Nie wziąłem udziału w trzech rajdach z powodu kontuzji, ale mieliśmy też dobre wyniki i występy, gdy walczyliśmy o zwycięstwa oesowe oraz podia. Teraz chcę pójść dalej i częściej zwyciężać w rajdach, co jest możliwe w tym nowym rozdziale. Miło, że znów będę współpracował z Sebastienem: dzięki doświadczeniu i sukcesom, które osiągnął. Fantastycznie, że mamy go w zespole – stwierdził Elfyn.

Skład teamu Tommiego Makinena zamknie Kalle Rovanpera razem z Jonne Halttunenem. 19-letni kierowca w tym roku jeździł świetnie i ze spokojem wygrał klasyfikację WRC-2 Pro w barwach Skody. Od dłuższego czasu mówiło się o tym, że ekipy WRC interesują się Kalle. Wcześniej wydawało się, że w grze może być M-Sport, ale kiedy przyszła oficjalna oferta z Toyoty, to stało się jasne, że to za kierownicą Yarisa zobaczymy utalentowanego Fina.

– Jestem podekscytowany dołączeniem do zespołu. Uważam, że celem każdego młodego kierowcy rajdowego jest miejsce w aucie WRC i teraz ja dostaję taką szansę. Wspaniale, że Tommi zaufał mi już podczas pierwszych testów samochodu kilka lat temu i miło, że będę w częścią tego zespołu. Jestem pewny, że przyszły rok będzie wymagający. Największym wyzwaniem będzie poznanie nowego samochodu, a także rajdów. Na pewno na początku będzie chodziło o naukę auta, prędkości i wszystkiego, co się z tym wiąże. Sądzę, że Seb i Elfyn będą dla mnie naprawdę dobrymi kolegami zespołowymi z ich doświadczeniem. Mogę od nich wiele się nauczyć. Fajnie mieć ich w ekipie – dodał Kalle.

Te decyzje oznaczają, że Toyota w całości zmienia skład swojego zespołu. Ott Tanak oraz Martin Jarveoja odeszli do Hyundaia i to w ich miejsce zatrudniono Sebastiena Ogiera/Juliena Ingrassię. Natomiast Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila oraz Kris Meeke/Sebastian Marshall żegnają się z teamem. Jeszcze kilkanaście godzin temu można było przeczytać, że drugi z tych duetów może mieć program kilku rajdów, ale szef ekipy nie wspomniał o tym. Jedynie pożegnał Krisa i Jariego, więc na tym polu na razie nie ma  żadnych rozstrzygnięć. Obaj zawodzili w tym roku, a Toyota chce odzyskać tytuł mistrzowski wśród producentów, więc trudno się dziwić takiej decyzji.

 – Jestem bardzo zadowolony ze składu kierowców, który udało nam się stworzyć na następny sezon. Wierzę, że zapewnia to nam doskonałą równowagę w zespole i w przyszłym roku będziemy zdobywali kolejne tytuły mistrzowskie. Wiemy, jak mocny jest Sebastien i wszyscy czekamy na współpracę z nim oraz Julienem. Myślę, że możliwość przyciągnięcia takiego kierowcy naszymi wynikami, wiele mówi o tym, co osiągnęliśmy odkąd jesteśmy w WRC. Elfyn jest kierowcą, którego obserwuję już od jakiegoś czasu. Widzieliśmy, że jest w stanie wygrywać na każdej nawierzchni, jak również pojechać bardzo inteligentnie zdobywając dobre punkty. Kalle znam odkąd był bardzo młody i zawsze było jasne, że ma w sobie coś wyjątkowego. Cały czas jednak musi wiele się nauczyć – powiedział szef Toyota Gazoo Racing WRC.

– Podziękowania dla Otta i Martina, Jari-Mattiego i Miikki oraz Krisa i Seba za wszystko, co zrobili dla naszego zespołu. Życzę im wszystkiego najlepszego w przyszłości – dodał.

W związku z tym wolne miejsce pozostają tylko w M-Sporcie, ale kandydatów tam jest wielu. Bez pracy oprócz wspomnianej dwójki są też Hayden Paddon, Esapekka Lappi czy Andreas Mikkelsen. Nowozelandczyk od roku szuka miejsca w WRC, Fin jest wolny po rezygnacji Citroena z dalszych startów, a Norweg został bez pracy z uwagi na niezadowalające wyniki w Hyundaiu. Spekuluje się, że Koreański koncern może utworzyć team satelicki, ale nie ma na ten temat żadnych oficjalnych informacji. Latvala już zdążył się wypowiedzieć, że pracuje nad jazdą w Toyocie w kilku imprezach i wykluczył przejście do M-Sportu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *