Katastrofa samolotu China Eastern Airlines: po katastrofie nikt nie przeżył

W najgorszej katastrofie lotniczej w Chinach od ponad dekady Boeing 737-800 przewożący 132 osoby rozbił się w poniedziałek po południu podczas lotu z Kunming do Guangzhou w odległych górach na południu kraju.

Przyczyna katastrofy nie jest jeszcze jasna, a władze nie ujawniły dalszych szczegółów dotyczących ofiar. Według rządu Chiński dziennik młodzieżowyBadacze na miejscu, borykając się z trudnym terenem i złą pogodą, nazwali czarne skrzynki samolotu – dane samolotu i rejestratory rozmów w kabinie – które zawierają istotne wskazówki dotyczące przebiegu katastrofy.

„Wrak samolotu został znaleziony na miejscu zdarzenia, ale obecnie nie znaleziono nikogo, kto zaginął w samolocie” – poinformował we wtorek rano państwowy nadawca CCTV, powołując się na ekipy ratunkowe.

Samolot stracił kontakt z kontrolerami ruchu lotniczego nad Wujo. Według danych nadzoru lotu z FlightRadar24, w ciągu kilku minut poprzedzających katastrofę, miał 29 000 stóp (około 8900 metrów) wysokości. Następnie odrzutowiec uderzył w nos bardzo szybko iw ciągu dwóch minut spadł z wysokości ponad 25 000 stóp (7600 metrów).

Nagranie z ochrony firmy wydobywczej w pobliżu miejsca katastrofy pokazuje samolot pędzący w kierunku lasu. CNN nie mogło niezależnie potwierdzić autentyczności nagrania wideo, ani nie mogło potwierdzić, że samolot był lotem China Eastern Flight 5735 – ale strome nachylenie odpowiadało danym z nadzoru lotu.

Naoczni świadkowie powiedzieli, że ognista eksplozja pozostawiła części samolotu i ubrania pozostawione na drzewach i zapaliła się w lesie.

Przedmiot uzyskany z miejsca wypadku, odręczna notatka opisująca znaczenie tradycyjnej biżuterii z jadeitu, został sfotografowany i szeroko rozpowszechniony w Internecie. Notatka brzmiała: „Całkowite życie, gładkie życie, rodzinne szczęście, wewnętrzny spokój… nakreśla ludzkie oczekiwania życiowe” – prowokuje smutne wieści w chińskich mediach społecznościowych.

Krewni pasażerów zebrali się na lotnisku w Kantonie w poniedziałek wieczorem, czekając na jakiekolwiek wieści od swoich bliskich, ponieważ władze rozpoczęły dochodzenie w sprawie katastrofy.

David Susie, były analityk ds. obrony z Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA), powiedział, że ze względu na pozorną prędkość katastrofy nikt na pokładzie prawdopodobnie nie przeżył lub nadal będą jasne pozostałości do zidentyfikowania.

Funkcja dochodzenia i wyszukiwania

W ciągu kilku godzin po katastrofie chiński prezydent Xi Jinping wydał rzadkie oświadczenie nakazujące krajowym służbom ratunkowym zorganizowanie akcji poszukiwawczo-ratowniczych i znalezienie przyczyny katastrofy.

„Prezydent udzielił tak jasnej i szybkiej odpowiedzi, że mówi mi, że traktują to bardzo poważnie” – powiedziała Susie.

Po kilku katastrofach lotniczych w latach 90. i 2000. Chiny wprowadziły szereg ulepszeń w zakresie bezpieczeństwa. Poniedziałkowa katastrofa była pierwszą śmiertelną katastrofą samolotu komercyjnego w kraju od czasu katastrofy Henan Airlines w 2010 roku, w której zginęło 44 z 96 osób.

W poniedziałek na miejsce katastrofy w Chinach Wschodnich wysłano setki ratowników, którzy kontynuowali swoją misję przez całą noc. Materiał filmowy przedstawiał policję i personel ratunkowy spacerujący po górach w ciemności, uzbrojony w latarki. Inne zespoły, w tym personel medyczny i strażacy, pracują pod namiotem, przygotowując zaopatrzenie i drony inwigilacyjne.

Ratownicy rozstawili sprzęt oświetleniowy na miejscu katastrofy lotniczej 21 marca w chińskim hrabstwie Tengxian.

Ale stoją przed wieloma wyzwaniami. Miejsce katastrofy jest otoczone z trzech stron górami, jest tylko jeden wąski pas, a w okolicy nie ma elektryczności, podały państwowe media. Ciężki sprzęt ratowniczy nie był w stanie dotrzeć na miejsce zdarzenia w poniedziałek, a filmy pokazujące ekipy poszukiwawcze wspinające się między drzewami.

Według Centrum Meteorologicznego w Guangxi spodziewany jest okres zimna.

Przyczyna katastrofy nie jest jeszcze jasna – i nie dowiemy się, dopóki władze nie odzyskają i nie przeanalizują rejestratora rozmów w kabinie samolotu, czarnej skrzynki i innych istotnych danych – powiedział były inspektor FAA Soucie.

Dochodzenie jest prowadzone przez Chińską Administrację Lotnictwa Cywilnego (CAAC) z pomocą Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu USA (NTSB). W badania będą zaangażowane Boeing, producent silników, CFM i FAA.

Taki układ jest standardem w przypadku incydentów związanych z samolotami zaprojektowanymi w USA, które mają miejsce za granicą.

Ratownicy na miejscu katastrofy z 21 marca.

W nowoczesnym badaniu katastrofy samolotu pasażerskiego zebranie wszystkich informacji i dowodów może zająć miesiące lub dłużej. Ostateczny raport na temat katastrofy Henan Airlines w 2010 roku został opublikowany dopiero prawie dwa lata później.

Tymczasem, według CCTV, China Eastern Airlines kontaktuje się ze wszystkimi rodzinami ofiar. Władze Wuzhou wysłały dziesiątki autobusów i taksówek po członków rodziny.

„To najtrudniejsza część bycia śledczym zajmującym się wypadkami, mając do czynienia z rodzinami” – powiedziała Susie. „W tej chwili rodziny chcą uzyskać jak najwięcej od ofiar wypadku. W tym przypadku nie będą miały wiele do zyskania”.

Problemy z Boeingiem

Pomimo wyjątkowo wysokiego poziomu bezpieczeństwa Boeinga 737 w ciągu ostatnich trzech lat, samolot, który rozbił się w poniedziałek, był inną wersją 737 Max, którego katastrofy wstrząsnęły Boeingiem.

Samolot 737 rozbija się w Chinach.  Co wiemy o samolocie

Samolot China Eastern Airlines to Boeing 737-800, najpopularniejsza wersja odrzutowego samolotu Boeinga, który jest obecnie w służbie, oraz koń pociągowy kilku flot. Samolot, który rozbił się w poniedziałek, służy od 2015 roku.

CCTV donosi, że linia lotnicza wyląduje wszystkie swoje samoloty Boeing 737-800. Ale państwowe media podały, że inni chińscy przewoźnicy nadal będą obsługiwać ten sam typ samolotów.

737-800 jest częścią odrzutowca Boeinga o nazwie 737-NG, co oznacza „następną generację”. Amerykańskie organy regulacyjne powołały się na obawy związane z bezpieczeństwem samolotów, ale nie doszły one do punktu, w którym muszą lądować.

Boeing sprzedał na całym świecie ponad 7000 samolotów 737-NG, a od poniedziałku ten typ miał tylko tuzin śmiertelnych wypadków w swojej 25-letniej historii.

Jego 737 Max, który pojawił się po 737-800, został poddany kontroli Boeing International po dwóch katastrofalnych wypadkach w 2018 i 2019 roku. Wykazano, że te awarie były spowodowane wadą w konstrukcji nowego systemu stabilizacji, którym nie było 737-800.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *