Zobacz, jak kibice UAW świętują zwycięstwo w fabryce VW w Chattanooga
Po ogłoszeniu zwycięstwa w piątek 19 kwietnia 2024 r. zwolennicy związkowych pracowników VW w UAW wybuchli wiwatami i uściskami.
Pracownicy Volkswagena w Chattanooga przeważającą większością głosów głosowali pod koniec piątku za przyłączeniem się do United Auto Workers, co dało związkowi zdecydowaną przewagę na historycznie antyzwiązkowym Południu.
Według ostatecznych wyników Krajowej Komisji Rewizyjnej Pracy prawie trzy czwarte pracowników głosowało za UAW. Spośród 4326 pracowników uprawnionych do głosowania w trzydniowych wyborach głosowało ponad 3600 osób.
Kiedy w piątkowy wieczór podliczono głosy, w piątkowy wieczór najpierw strużka, a potem fala odważnych, czerwonych T-shirtów z białymi napisami wlała się do sali związku pod adresem IBEW Local 175.
Joseph McMullen wszedł do hali około 21:00, spodziewając się, że wielu jego kolegów z Volkswagena zagłosuje za utworzeniem związku zawodowego. Ale nie był przygotowany na masowe poparcie prozwiązkowe pokazane na ekranie projekcyjnym.
„Myślę, że to ważne” – powiedział McMullen, mieszkaniec Alabamy, który pracuje w dziale jakości. „To wysyła wiadomość”.
Kiedy ogłoszono wiadomość o ostatecznym zwycięstwie, tłum podskoczył, wiwatował i ściskał. Kilka minut później prezydent UAW Shawn Fine przybył, aby powitać pracowników VW.
„Wiele gadających głów i ekspertów powtarzało mi to w kółko, zanim ogłosiliśmy, że na Południu nie można wygrać” – Fine powiedział wiwatującym tłumom. „Ale wy wszyscy powiedzieliście: «Spójrzcie na to». Wszyscy przesunęliście górę.
Zwycięstwo nadeszło pomimo silnego sprzeciwu koalicji sześciu gubernatorów południa, w tym gubernatora Tennessee Billa Lee. We wtorek Lee napisał list, w którym nalegał, aby pracownicy odrzucili związki zawodowe.
Po ogłoszeniu zwycięstwa prezydent Joe Biden bezpośrednio odpowiedział tym gubernatorom w oświadczeniu.
„Republikańskim gubernatorom, którzy próbowali podważyć to głosowanie, chcę jasno powiedzieć: amerykańscy pracownicy nie mają się czego obawiać, gdy korzystają ze swojego głosu i korzystają ze swojego prawa do utworzenia związku zawodowego, jeśli chcą” – powiedział Biden.
Trzeci raz to urok? Jak fabryka VW w Chattanooga w końcu się połączyła
UAW próbowało bezskutecznie zorganizować fabrykę VW – raz w 2013 r. i dwukrotnie w 2019 r.
Wybory były częścią głównej kampanii UAW mającej na celu pozyskanie nowych członków z Południa, które w przeszłości było wrogo nastawione do zorganizowanej siły roboczej. W ostatnich latach producenci samochodów przenieśli się ze Środkowego Zachodu na Południe, a w regionie otwierają się zagraniczni producenci samochodów i znane firmy, takie jak Tesla i Rivian.
Po latach skandalów i malejącej liczbie członków UAW odnotowała wzrost fortuny pod przewodnictwem Feina, wybranego w 2023 roku. W ubiegłym roku UAW przeprowadził strajk przeciwko firmom Ford, General Motors i Stellandis. Nowy układ faworyzuje 145 000 pracownikówW tym pobliski personel Spring Hill.
Zdolność UAW do organizowania pracowników z Południa zostanie ponownie wystawiona na próbę w maju, kiedy pracownicy fabryki Mercedes-Benz niedaleko Tuscaloosa w Alabamie będą głosować nad tym, czy chcą przystąpić do związku.
„To nowy dzień, a my dopiero zaczynamy” – powiedział Fine.
Todd A. Price jest reporterem regionalnym sieci USA TODAY na południu. Można do niego podejść [email protected].