Chińskie i filipińskie statki zderzyły się w poniedziałek w pobliżu spornych wód na Morzu Południowochińskim – podały chińskie media państwowe.
Druga Thomas Shoal była miejscem powtarzających się starć między Pekinem a Manilą.
Co Chiny powiedziały o konflikcie?
Pekin oskarżył filipiński statek o „celowe” zderzenie z chińskim statkiem.
„Pomimo wielokrotnych ostrzeżeń ze strony chińskiej, filipiński statek 4410 celowo zderzył się z chińskim statkiem 21551” – podał państwowy nadawca CCTV, cytując rzecznika chińskiej straży przybrzeżnej Zheng Yu.
„Statki Filipińskiej Straży Przybrzeżnej… nielegalnie wpłynęły do morza w pobliżu rafy Jianbin na wyspach Nansha bez pozwolenia chińskiego rządu” – głosi raport CCTV, używając chińskich nazw wysp Sabina Shoal i Spratly. Chiny oskarżyły Filipiny. „Postacie zachowują się nieprofesjonalnie i niebezpiecznie, co powoduje konflikt wizji”.
Chińska straż przybrzeżna oświadczyła, że podjęła środki kontrolne przeciwko filipińskim statkom „zgodnie z prawem”.
Wezwała Filipiny do „natychmiastowego zaprzestania agresji i prowokacji” lub „poniesienia wszelkich konsekwencji”.
Jak zareagowały Filipiny?
Tymczasem rząd Filipin oświadczył, że w starciu uszkodzone zostały dwa jego statki, za co obwinia „nielegalne i agresywne manewry” Chin.
„Te ryzykowne manewry doprowadziły do kolizji, powodując uszkodzenia konstrukcyjne dwóch statków PCG (Filipińskiej Straży Przybrzeżnej)” – powiedział Jonathan Malaya, rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Grupy Zadaniowej ds. Morza Południowochińskiego w Manili.
Manila powiedziała, że dwa statki straży przybrzeżnej, „Cape Encano” i „Bagay”, są w drodze, aby uzupełnić personel stacjonujący na Flat Island.
Według Filipin „Przylądek Engano” zderzył się ze statkiem chińskiej straży przybrzeżnej w poniedziałek (o godzinie 19:24 UTC).
Około 16 minut później Manila powiedziała, że Bagay „dwukrotnie zderzył się” z chińskim statkiem straży przybrzeżnej.
Na czym polega spór na Morzu Południowochińskim?
Chiny zajmują całe Morze Południowochińskie, w tym drugą Thomas Shoal. Kilka krajów Azji Południowo-Wschodniej zgłosiło sprzeczne, a czasem pokrywające się roszczenia do Morza Południowochińskiego.
Pekin odrzucił orzeczenie Stałego Trybunału Arbitrażowego w Hadze z 2016 r., w którym stwierdzono, że roszczenia Chin nie mają podstaw w prawie międzynarodowym.
W lipcu Chiny i Filipiny osiągnęły „porozumienie przejściowe” mające na celu zakończenie konfliktów morskich w pobliżu drugiej mielizny Thomas, umożliwiając Manili zrzeczenie się atolu.
W 1999 roku Filipiny celowo zatopiły Sierra Madre w drugiej mieliźnie Tomas, aby potwierdzić suwerenność Manili. Wojska filipińskie stacjonują przy wrakach statków i wymagają regularnego uzupełniania zapasów.
Na początku tego miesiąca Filipiny przeprowadziły wspólne ćwiczenia morskie z USA, Kanadą i Australią na Morzu Południowochińskim. Kilka dni później Filipiny przeprowadziły pierwsze wspólne ćwiczenia z Wietnamem, pomimo sprzecznych roszczeń obu krajów co do wysp Spratly.
sdi/msh (Reuters, AFP, AP)