WASZYNGTON, 11 stycznia (Reuters) – amerykańskie linie lotnicze Starty rozpoczęły się powoli, a przystanek naziemny został zniesiony po korekcie wprowadzonej przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA). Awaria komputera W nocy Stany Zjednoczone zostały zmuszone do zawieszenia wszystkich lotów.
Przyczyna problemu z systemem ostrzegania pilotów, który opóźnił tysiące lotów w Stanach Zjednoczonych, jest niejasna, ale amerykańscy urzędnicy twierdzą, że jak dotąd ją znaleźli. Brak dowodów na cyberataki.
Awaria nastąpiła w historycznie wolnym czasie dla podróży w USA po grudniowym świątecznym sezonie podróżniczym, ale linie lotnicze twierdzą, że popyt pozostaje silny, ponieważ podróże wracają do poziomu sprzed pandemii.
„Rutynowe operacje ruchu lotniczego są stopniowo wznawiane w całych Stanach Zjednoczonych po nocnym wyłączeniu systemu powiadamiania o misjach lotniczych, który dostarcza załogom lotniczym informacje dotyczące bezpieczeństwa. Wyłączenie naziemne zostało zniesione. Nadal badamy przyczynę początkowego problemu” FAA napisała na Twitterze.
Nawet po zniesieniu blokady naziemnej liczba dotkniętych nią lotów nadal rosła. Jednym z problemów, z jakimi borykają się linie lotnicze, jest próba skierowania lotów do zatłoczonych bramek, co powoduje dalsze opóźnienia.
Według strony internetowej FlightAware ponad 5400 lotów zostało opóźnionych, a 900 odwołanych.
FAA wcześniej nakazała liniom lotniczym zawieszenie wszystkich odlotów krajowych po awarii systemu ostrzegania pilotów, a firma musiała wykonać twardy reset około 2 w nocy, poinformowali urzędnicy.
Oczekuje się, że FAA wdroży program opóźnień naziemnych, aby rozwiązać zaległości w lotach, które zostały uziemione na kilka godzin. Samoloty, które już znajdowały się w powietrzu, mogły lecieć do swoich miejsc docelowych podczas postoju naziemnego.
Prezydent USA Joe Biden nakazał Departamentowi Transportu zbadanie awarii i powiedział, że przyczyna awarii jest obecnie nieznana. Zapytany, czy przyczyną awarii był cyberatak, Biden powiedział dziennikarzom w Białym Domu: „Nie wiemy”.
Sekretarz ds. Transportu Pete Buttigieg obiecał „proces mający na celu ustalenie przyczyn źródłowych i zalecenie dalszych kroków”.
Potrzebna jest modernizacja
United z siedzibą w Chicago powiedział, że wznowił działalność, ale ostrzegł klientów, że mogą nadal widzieć pewne opóźnienia i odwołania.
Akcje amerykańskich przewoźników spadły na początku środowej sesji przedsesyjnej, ale większość wzrosła po tym, jak rynek otworzył się na pozytywnym terytorium, gdy wznowiono loty.
Poludniowo-zachodnie linie lotnicze (LUV.N) Delta Air Lines Inc. spadła o 0,17% (DAL.N)Zjednoczone linie lotnicze (UAL.O) i American Airlines (AAL.O) wzrosła odpowiednio o 1,1%, 1,5% i 0,4%. Jet Niebieski (JBLU.O) Otrzymano również.
Grupa handlowa reprezentująca branżę turystyczną w USA, w tym linie lotnicze, nazwała awarię systemu FAA „katastrofalną”.
„Sieć transportowa w Ameryce wymaga znacznych ulepszeń” – powiedział w oświadczeniu Jeff Freeman, prezes American Travel Association. „Wzywamy federalnych decydentów do modernizacji naszej krytycznej infrastruktury podróży lotniczych”.
Przewodnicząca Senackiej Komisji Handlu Maria Cantwell powiedziała, że komisja zbada sprawę. „Zbadamy, co spowodowało tę awarię i jak redundancja odgrywa rolę w zapobieganiu przyszłym awariom” – powiedział. „Społeczeństwo potrzebuje elastycznego systemu transportu lotniczego”.
System FAA przestał działać kilka tygodni po awarii operacyjnej w Southwest pod koniec zeszłego roku, w wyniku której tysiące pasażerów utknęło w martwym punkcie.
Silna zimowa burza przed Bożym Narodzeniem w połączeniu z przestarzałą technologią przewoźnika z Teksasu doprowadziła do odwołania 16 000 lotów w zeszłym miesiącu.
Agencja macierzysta FAA, DOT, skrytykowała niepowodzenia Southwest i naciskała na linię lotniczą, aby zrekompensowała pasażerom. Nie ma ustawowego wymogu, aby FAA rekompensowała pasażerom opóźnienia lotów spowodowane problemami z komputerem agencji.
Niezbędne informacje
NOTAM to zawiadomienie zawierające informacje, które są istotne dla personelu związanego z operacjami lotniczymi, ale nie są znane z wystarczającym wyprzedzeniem, aby można je było opublikować w inny sposób. Zatrzymanie na ziemi to operacja kontroli ruchu lotniczego, która spowalnia lub zatrzymuje statek powietrzny na danym lotnisku.
Informacje dotyczące długodystansowych lotów międzynarodowych mogą mieć do 200 stron i mogą obejmować zamknięcia pasów startowych, ostrzeżenia przed ptakami i ograniczenia budowlane.
Zjednoczone linie lotnicze (UAL.O) Powiedział, że tymczasowo opóźnił wszystkie loty krajowe i wyda aktualizację, gdy dowie się więcej od FAA.
Niemiecka Lufthansa i Air France oświadczyły, że będą nadal obsługiwać loty do i ze Stanów Zjednoczonych, podczas gdy francuskie linie lotnicze poinformowały, że monitorują sytuację.
Na początku tego miesiąca problem z komputerowym systemem kontroli innej linii lotniczej opóźnił dziesiątki lotów na Florydzie.
Z danych Cirium wynika, że w środę z lotnisk w USA zaplanowano łącznie 21 464 lotów z około 2,9 milionami pasażerów.
American Airlines ma najwięcej odlotów z lotnisk w USA, z zaplanowanymi 4819 lotami, a następnie Delta i Southwest, wynika z danych Cirium.
NA ŻYWO: Widok samolotów startujących z lotniska im. Ronalda Reagana w Waszyngtonie
Reportaż Doiny Siaku i Davida Shepherdsona z Waszyngtonu, Abhijita Ganapavarama z Bangalore, Jamiego Freeda z Sydney i Rajesha Kumara Singha z Chicago; Dodatkowe relacje Nathana Gomesa i Steve’a Hollanda w Waszyngtonie, scenariusz: Shailesh Kubher i Alexander Smith, montaż: Edmund Blair i Nick Zieminski
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.