Lotniskowiec jest obiektem intensywnego zainteresowania obserwatorów wojskowych i rywali nadzorujących rozwój chińskiej marynarki wojennej. Pierwsze dwa chińskie lotniskowce to stary radziecki model Liaoning, zakupiony od Ukrainy w 1998 roku oraz Shandong zbudowany w Chinach, ale wprowadzony na rynek w 2019 roku na podstawie modelu Liaoning.
Był to pierwszy chiński lotniskowiec wyposażony w katapultę elektromagnetyczną, który wystrzeliwał samolot z cięższym ładunkiem, szybszy i wydajniejszy. Technologia wylewa konstrukcję „sky jump” do wystrzeliwania odrzutowców przez zbocze na końcu pasa startowego używanego przez dwóch innych przewoźników w Chinach.
S. w Singapurze. Colin Coe, ekspert Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej w Szkole Studiów Międzynarodowych Rajaratnam, mówi:
Chociaż chińscy analitycy wojskowi i blogi okrzyknęli lotniskowiec „odpowiedzią Chin na USS Geralda R. Forda” zwodowanego w 2017 r., wiele z jego możliwości jest wciąż nieznanych. Ford był największym i najbardziej zaawansowanym przewoźnikiem na świecie, kiedy został zbudowany.
„W Fujian iw tym przypadku bardzo mało informacji wycieka do programu kariery marynarki wojennej PLA. Możliwości precyzji i ich skuteczność są utrzymywane w tajemnicy” – powiedział Ko o Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.
Najbardziej zaawansowany chiński przewoźnik został uruchomiony w warunkach narastających napięć w Cieśninie Tajwańskiej i Morzu Południowochińskim, gdzie Chiny i ich sąsiedzi rywalizują ze sobą w regionie. Niedawno podpisano i opublikowano porozumienie obronne między Chinami a Wyspami Salomona Placówka morska w Kambodży Pojawiły się kolejne obawy dotyczące dostępu Pekinu do Zatoki Tajlandzkiej i Południowego Pacyfiku.
Przewoźnik został nazwany na pamiątkę chińskiej prowincji zwróconej do Tajwanu.
Do raportu przyczynili się Lyric Li z Seulu i Vic Chiang z Taipei.