Związek reprezentujący tysiące reżyserów filmowych i telewizyjnych osiągnął wstępne porozumienie w sprawie trzyletniego kontraktu z hollywoodzkimi studiami w niedzielę rano, umowa, która zapewniłaby pokój pracowniczy z główną gildią, gdy strajk scenarzystów wkracza w szósty tydzień.
W nocnym oświadczeniu Directors Guild of America ogłosiło „bezprecedensowe zyski”, w tym poprawę wynagrodzeń i pozostałości transmisji strumieniowej (rodzaj tantiem) oraz bezpieczeństwo wokół sztucznej inteligencji.
„Zawarliśmy prawdziwie historyczne porozumienie” – powiedział w oświadczeniu John Avnet, przewodniczący zespołu negocjacyjnego DGA. „To zapewnia znaczące ulepszenia dla każdego reżysera, asystenta reżysera, kierownika produkcji jednostkowej, zastępcy dyrektora i kierownika sceny w naszej gildii”.
Umowa zapobiega hollywoodzkiemu scenariuszowi końca świata, w którym trzy główne związki zawodowe uderzają jednocześnie. W środę Sojusz Producentów Filmowych i Telewizyjnych, który negocjuje w imieniu studiów, rozpocznie negocjacje w sprawie nowego kontraktu z SAG-AFTRA, gildią reprezentującą aktorów; Ich obecny kontrakt wygasa 30 czerwca. SAG-AFTRA jest w trakcie zbierania zgody na strajk.
Przemysł rozrywkowy będzie bacznie obserwował, co robią kontrakty reżyserskie – i negocjacje aktorów – z Writers Guild of America, związkiem reprezentującym pisarzy. Ponad 11 000 scenarzystów strajkowało na początku maja, wstrzymując wiele hollywoodzkich produkcji.
W ostatnim miesiącu pisarze doświadczyli fali solidarności ze strony innych związków zawodowych, której przywódcy WGA, jak twierdzą, nie widzieli od pokoleń. To, czy umowa reżyserska – lub potencjalna umowa z obsadą jeszcze w tym miesiącu – zostanie zjednoczona, jest teraz kwestią otwartą.
Dyrektorzy WGA zasygnalizowali scenarzystom w zeszły weekend, że umowa z reżyserami może zostać zakończona, co według studia było częścią „podręcznika” „dziel i rządź”. Scenarzyści i studia odeszli 1 maja od stołu negocjacyjnego, z dala od głównych kwestii, i nie wznowili negocjacji.
„Udawali, że nie mogą negocjować z WGA w maju z powodu negocjacji z DGA” – powiedział dziennikarzom zespół negocjacyjny WGA w czwartkowym e-mailu. „To kłamstwo. To wybór, którego dokonali w nadziei, że tchną życie w strategię „dziel i rządź”. Istotą tej strategii jest zawieranie umów z kilkoma związkami zawodowymi i mówienie reszcie. działa, jeśli związki są podzielone.
„Nasze stanowisko jest jasne: aby rozwiązać strajk, firmy muszą negocjować z WGA w sprawie całego naszego programu” – kontynuuje e-mail.
Przedstawiciele Sojuszu Producentów Filmowych i Telewizyjnych odmówili komentarza.
Scenarzyści i reżyserzy podzielali pewne priorytety, w tym obawy dotyczące wynagrodzeń, pozostałości transmisji strumieniowych i sztucznej inteligencji. Liderzy WGA powiedzieli, że studia oferowały jedynie „coroczne spotkania” w celu omówienia sztucznej inteligencji i odmówiły negocjacji w sprawie strażników. TGA powiedział w niedzielę, że „osiągnął przełomowe porozumienie potwierdzające, że AI nie jest osobą i nie może zastąpić AI, która tworzy obowiązki wykonywane przez członków”.
Jednak wymagania niektórych scenarzystów są bardziej złożone niż wymagania reżyserów. Liderzy WGA opisali spór w sposób pilny, nazywając ten moment „egzystencjalnym” i mówiąc, że studia „wydają się zamierzać kontynuować wysiłki na rzecz zniszczenia przemysłu pisarskiego”.
Pomimo eksplozji produkcji telewizyjnej w ciągu ostatniej dekady, scenarzyści twierdzą, że ich zarobki uległy stagnacji, a warunki pracy pogorszyły się. Oprócz poprawy wynagrodzeń, pisarze dążą do większej pewności zatrudnienia i minimalnej liczby personelu w pokojach pisarzy.
WGA obiecało walczyć. Pisarze, którzy 15 lat temu rozpoczęli 100-dniowy strajk, historycznie zjednoczyli się.
Chris Keyser, przewodniczący zespołu negocjacyjnego WGA, powiedział w wiadomości wideo do pisarzy w zeszłym tygodniu, że „jesteśmy związani sojuszami z naszymi siostrzanymi stowarzyszeniami i związkami”. „Dają nam siłę. Ale jesteśmy wystarczająco silni. Zawsze byliśmy wystarczająco silni, aby zawrzeć umowę, której potrzebowaliśmy, korzystając wyłącznie z siły pisarza.