Sygnalista twierdzi, że Boeing 787 Dreamliner ma wadę. FAA prowadzi dochodzenie

Juliet Michael/AFP/Getty Images

Boeing 787 Dreamliner w zakładzie montażowym linii lotniczej w North Charleston w Południowej Karolinie.



CNN

Rząd centralny oświadczył, że prowadzi dochodzenie Boeinga Sygnalista twierdzi, że firma podjęła na nim odwet po wielokrotnym zgłaszaniu obaw dotyczących dwóch modeli odrzutowców szerokokadłubowych.

Sygnalista Sam Salepour, inżynier Boeinga, stwierdził, że Boeing poszedł na skróty przy produkcji samolotów 777 i 787 Dreamliner, a ryzyko może być katastrofalne w miarę starzenia się samolotów. New York Timesa Sygnalista jako pierwszy zgłosił skargę.

Jego formalna skarga do Federalnej Administracji Lotniczej, złożona w styczniu i upubliczniona we wtorek, nie dotyczy konkretnie nowego odrzutowca 737 Max, który był dwukrotnie uziemiony przez Federalną Administrację Lotniczą.

Salehpour powiedział we wtorek, że w swojej skardze poruszono „dwa problemy z jakością, które mogą radykalnie skrócić żywotność samolotów”.

„Robię to, aby Boeing mógł ponieść porażkę, ale robię to, aby odnieść sukces i zapobiec wypadkom” – powiedział Salepour reporterom we wtorek podczas telekonferencji. „Prawda jest taka, że ​​Boeing nie może kontynuować tego, co jest. Myślę, że musi po prostu działać trochę lepiej.

W ramach dochodzenia FAA przeprowadziła wywiad z Salehpourem, powiedziała jego prawniczka, Lisa Banks. FAA oświadczyła, że ​​bada wszystkie skargi sygnalistów.

„Dobrowolne zgłaszanie się bez obawy przed odwetem jest ważnym elementem bezpieczeństwa lotniczego” – stwierdziła FAA. „Zdecydowanie zachęcamy wszystkich pracowników branży lotniczej do dzielenia się informacjami”.

Podkomisja Senatu również zajmie się tymi wątpliwościami podczas przesłuchania w przyszłym tygodniu.

Boeing nie od razu skomentował twierdzenia dotyczące 777, ale zaprzeczył obawom Salehpoura dotyczącym 787.

„Te twierdzenia dotyczące integralności strukturalnej 787 są nieścisłe i nie odzwierciedlają rozległej pracy, jaką Boeing wykonał, aby zapewnić jakość i długoterminowe bezpieczeństwo samolotu” – stwierdziła firma w oświadczeniu.

Samoloty Boeing 787 Dreamliner, które weszły do ​​służby w 2011 roku, mają żywotność 50 lat – każdy z nich wykona około 44 000 lotów – twierdzi firma.

Salehpour skarży się jednak, że pracownicy montujący samolot nie wypełnili prawidłowo niewielkich luk podczas montażu indywidualnie wyprodukowanych części. To powoduje większe zużycie samolotu, skraca jego żywotność i naraża na ryzyko „katastrofalnej” awarii, twierdzą prawnicy Salehpoura.

Oskarżenia nie są całkowicie nowe: przez prawie dwa lata, począwszy od 2021 r., FAA i Boeing Dostawy nowych Dreamlinerów zostały wstrzymane Kiedy spojrzał na luki. Boeing oświadczył, że wprowadził zmiany w procesie produkcyjnym i ostatecznie wznowił dostawy.

„Włączyliśmy funkcję inspekcji i weryfikacji w naszym systemie produkcyjnym, aby samoloty schodzące z linii produkcyjnej spełniały te specyfikacje” – powiedział Boeing.

Dreamlinery 787 nie wylądowały, ale FAA dwukrotnie badała kwestie dotyczące kontroli jakości podczas procesu montażu odrzutowca. Firma utrzymywała, że ​​samoloty nadają się do lotu.

Prawnicy Salehpoura wyrazili zdziwienie, że w jego skardze FAA w dalszym ciągu stwierdziła braki.

„Dosłownie widziałem ludzi wskakujących do akcji, aby naprawić części samolotu” – powiedział Salepour. „Skacząc w górę i w dół, deformujesz części, tak że otwory tymczasowo się zbiegają… a nie w ten sposób buduje się samolot”.

Salepour powiedział, że Boeing wziął na nim odwet, ponieważ wyraził inne obawy dotyczące B787 i innego modelu samolotu.

Zwrócił uwagę kierownictwu, że w przypadku Boeinga 787 wystąpiły problemy z odwiertami, po czym został „zignorowany i ostatecznie przeniesiony z programu 787 do programu 777” – skarżył się sygnalista.

Salehpour powiedział, że na swoim nowym stanowisku odkrył dodatkowe prace przy naprawie części ciała, a inżynierowie odkryli presję na zatrudnienie zielonych świateł w zawodach, których jeszcze nie badali.

Salehpour powiedział, że w sumie ponad 400 777 i 1000 787 ma problemy.

Boeinga (licencjatAkcje spółki spadły we wtorek o 2%.

To rozwijająca się historia. Zostanie zaktualizowany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *