2 stycznia (Reuters) – Tesla Inc (TSLA.O) W poniedziałek odnotowano rekordową produkcję i dostawy pojazdów elektrycznych w czwartym kwartale, ale brakowało szacunków Wall Street, powołując się na problemy logistyczne, spadający popyt, rosnące stopy procentowe i obawy przed recesją.
Według danych Refinitiv, najcenniejszy na świecie producent samochodów dostarczył 405 278 pojazdów w ostatnich trzech miesiącach roku, w porównaniu z oczekiwaniami Wall Street na poziomie 431 117 pojazdów.
W tym samym okresie ubiegłego roku firma dostarczyła 308 600 pojazdów.
Tesla dostarczyła 388 131 kompaktowych sedanów Model 3 i SUV-ów Model Y, w porównaniu do 17 147 luksusowych samochodów Model X i Model S.
W sumie Tesla wyprodukowała 439 701 samochodów w czwartym kwartale.
W miarę utrzymywania się zakłóceń logistycznych – problemu, który dyrektor generalny Elon Musk powiedział, że pracuje nad rozwiązaniem w październiku – dostawy Tesli w czwartym kwartale spadły o około 34 000 wyprodukowanych pojazdów.
W trzecim kwartale dostawy spółki były o około 22 tys. sztuk niższe od produkcji.
Rzadko zdarza się, aby producent samochodów dostarczał mniej samochodów niż w poprzednich kwartałach, kiedy dostarczał więcej lub podobną liczbę pojazdów wyprodukowanych w poprzednich kwartałach.
Wśród innych niepowodzeń Tesli analitycy wymienili słaby popyt w Chinach, największym na świecie rynku motoryzacyjnym, oraz ostrą konkurencję ze strony starszych producentów samochodów, takich jak Ford Motor Co. (FN)General Motors Co (GM.N) oraz startupy, takie jak Rivian Automotive (RIVN.O) i Lucid Group (LCID.O).
Tesla planuje wprowadzić skrócony harmonogram produkcji w swoim zakładzie w Szanghaju w styczniu, przedłużając zmniejszoną produkcję, która rozpoczęła się w tym miesiącu, na przyszły rok, zgodnie z raportem Reutera, opartym na przeglądzie wewnętrznych harmonogramów.
Akcje Tesli, które nie były notowane w poniedziałek z powodu święta noworocznego, spadły o 65% w 2022 roku, najgorszym roku od wejścia na giełdę w 2010 roku. Analitycy i interesariusze handlu detalicznego obawiają się, że problemy z popytem wynikające z niepewnej sytuacji gospodarczej utrudnią realizację celu wzrostu firmy. 50% dystrybucji rocznie.
„To rozczarowujący wynik i byki nie będą zadowolone” – powiedział Daniel Ives, analityk Wedbush Securities.
Tesla powiedział, że planuje zorganizować dzień inwestora 1 marca i będzie transmitować to wydarzenie na żywo ze swojej Gigafactory w Teksasie, gdzie omówi długoterminowe plany ekspansji i alokacji kapitału.
Producent samochodów zasugerował również platformę „Generacji 3”, aby pokazać inwestorom w Dzień Inwestora. Musk powiedział w październiku, że Tesla opracowuje „pojazd nowej generacji”, który byłby tańszy i mniejszy niż samochody Model 3 i Model Y.
(Ta historia została przedrukowana, aby usunąć termin nowojorski)
Reportaż Akash Sriram i Paranjot Kaur w Bangalore; Dodatkowe raporty autorstwa Akansha Khushi; Montaż autorstwa Sriraja Kalluvila, Matthew Lewisa, Howarda Kollera i Barbary Lewis
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.