Izrael nie jest członkiem NATO i nie ma formalnego traktatu obronnego ze Stanami Zjednoczonymi. Ale Stany Zjednoczone rekrutowały Izrael od dziesięcioleci „Główny sojusznik spoza NATO” Podpisała z nim kilka umów o współpracy w dziedzinie obronności, zapewniła wyrafinowaną broń i wielomiliardową pomoc wojskową.
Ukraina oczekuje jasnego harmonogramu członkostwa w NATO, powiedział w weekendowym wywiadzie prezydent Wołodymyr Zełenski. Miał nadzieję, że Ameryka pójdzie jego śladem Tymczasem ze swoim krajem „Israel Model”.
Czym jest „model izraelski”?
Od lat sześćdziesiątych jeden po drugim prezydent USA opisywał stosunki USA-Izrael w kategoriach żelaznego wsparcia i głębokiej współpracy, podobnie jak „specjalne stosunki” między Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi. Doprowadziło to do ścisłej koordynacji między amerykańskimi i izraelskimi agencjami wywiadowczymi i pomogło Izraelowi zbudować jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie armii na świecie.
Chociaż amerykańska pomoc wojskowa zwykle wymaga zakupu broni wyprodukowanej w USA, Izrael może przeznaczyć część tych pieniędzy na zakup broni wyprodukowanej w Izraelu. (Ten zasiłek specjalny jest stopniowo wycofywany.)
Przez lata Stany Zjednoczone przekazały Izraelowi ogromne sumy pieniędzy. Na przykład w 2016 r. Kongres przyjął 10-letnią umowę o pomocy w dziedzinie obronności, na mocy której do 2028 r. przeznaczono 38 miliardów dolarów. Od początku wojny administracja Bidena wysłała Ukrainie pomoc wojskową o wartości ponad 41 miliardów dolarów.
Jak to się ma do Ukrainy?
Dotychczas pomoc wojskowa Waszyngtonu dla Ukrainy przydzielana była doraźnie. W ramach porozumienia na wzór izraelskiego Kongres mógłby uchwalić długoterminową umowę o pomocy wojskowej, która pomogłaby Ukraińcom w rozbudowie armii w ciągu kilku lat.
Grant Rumley, pracownik naukowy w Waszyngtońskim Instytucie Polityki Bliskowschodniej, powiedział, że zachęci to do rozwoju ukraińskiego sektora obronnego, umożliwiając mu zakup broni od ukraińskich producentów.
Takie stosunki, jego zdaniem, stanowiłyby mocny sygnał dla Rosji, że USA nie powinny być zamykane w formalnym porozumieniu. Co najważniejsze, pozwoliłoby to uniknąć przepisu takiego jak Artykuł 5 NATO, który stanowi, że atak na jedno państwo członkowskie jest atakiem na wszystkie.
Czy będzie to odstraszające dla Rosji?
Część krytyków twierdzi, że nie jest to możliwe, a członkostwo w NATO jest jedynym skutecznym środkiem odstraszającym Ukrainę.
„Jeśli poprzednia wspólnota atlantycka podda się modelowi izraelskiemu, Ukraina pozostanie na czas nieokreślony w szarej strefie niepewności, która wielokrotnie zachęcała hegemoniczne ambicje Putina do brutalnych działań” – napisał Ian Brzeziński, starszy członek Rady Atlantyckiej. Artykuł Ostatnio.
Zachodni przywódcy, w tym prezydent Biden, stwierdzili, że Kijów powinien poczekać do zakończenia konfliktu o członkostwo w NATO, aby uniknąć całkowitej konfrontacji z Rosją.
Czym różnią się stosunki USA z Izraelem i Ukrainą?
Choć stosunki USA z Izraelem częściowo korzystają od dziesięcioleci silnego ponadpartyjnego wsparcia w Kongresie, nie jest jasne, jak długo amerykańscy prawodawcy będą współpracować w wysiłkach wojennych Ukrainy.
Podczas gdy Demokraci są w dużej mierze zjednoczeni w sprawie dalszej pomocy wojskowej dla Ukrainy, podczas ubiegłotygodniowej debaty kandydaci na urząd prezydenta w tej kwestii byli podzieleni. W Kongresie niektórzy Republikanie narzekają na pieniądze przeznaczone dla Ukrainy – i nie jest jasne, w jaki sposób skupienie się na roku wyborczym w połączeniu z konfliktem, który niewiele wskazuje na to, że wkrótce się zakończy, zmieni perspektywy dalszego wsparcia.
Izrael i Ukraina stoją w obliczu bardzo różnych zagrożeń, mając bardzo różne siły zbrojne.
Izrael ma potężną armię, zaawansowaną broń i broń nuklearną; Ukraina, która w latach 90. zrezygnowała z broni nuklearnej, podczas walki z inwazją odbudowała swoją armię z sowieckich zapasów.
Wrogom Izraela – od bojowników palestyńskich po wyrafinowany Iran – brakuje globalnego supermocarstwa uzbrojonego w broń nuklearną.