SAN FRANCISCO, 1 grudnia (Reuters) – Pickup Tesli (TSLA.O) Cybertruck jest droższy niż oczekiwano, niecodzienny na zewnątrz, prowadzi się i w środku przypomina SUV Model X, powiedział współzałożyciel Reddit Alexis Ohanian. Wśród pierwszych kilkunastu klientów, którzy odbiorą pojazd w czwartek.
„To początek epickiej podróży” – powiedział Ohanian, transmitując na żywo swoją pierwszą przejażdżkę Cybertruckiem na platformie mediów społecznościowych X. „Wstępne wrażenie tego pojazdu – gładki, jak mój Model X. Jest duży. Ale nie przytłaczający”.
Cybertruck, z dwuletnim opóźnieniem w stosunku do harmonogramu, wkracza na rynek popularnych pickupów, aby konkurować z takimi pojazdami jak Ford (FN) F150 Lightning, R1T Rivian Automotive (RIVN.O) i Hummer EV firmy General Motors (GM.N).
Cybertruck kosztuje od 60 990 dolarów i jest o 50% droższy niż przewidywał dyrektor generalny Elon Musk w 2019 roku.
Jednak dla wielu, takich jak Christian Cook, dyrektor ds. usług finansowych z Teksasu, który zarezerwował Cybertrucka po obietnicy Muska dotyczącej taniego pickupa, który będzie mógł podróżować daleko na jednym ładowaniu, czwartkowa publikacja była rozczarowaniem.
„Następuje duży spadek ceny i asortymentu ciężarówek” – powiedział Reutersowi Cook, który jeździ Modelem 3 i podjął pewne decyzje finansowe w oparciu o swoje plany zakupu Cybertrucka. „Mój szacunek do Muska ogromnie ucierpiał. Moja lojalność wobec Tesli ogromnie ucierpiała”.
Analityk CFRA Garrett Nelson powiedział, że wysoka cena może skłonić klientów do anulowania rezerwacji i oczekuje, że Tesla dostosuje ceny w zależności od przyszłego popytu.
Mimo to Cybertruck, zainspirowany błyszczącą, kuloodporną stalą nierdzewną i łodzią podwodną, w którą zamienił się samochód z filmu o Jamesie Bondzie, może wyrwać markę Tesli z gwałtownych obniżek cen, twierdzą analitycy. i eksperci od brandingu.
„Cyberdrug cieszy się dużym zainteresowaniem. Przywodzi na myśl Teslę” – powiedział Spencer Imel, partner w firmie Langston zajmującej się wywiadem konsumenckim, dodając, że „poprawi to postrzeganie Tesli jako wyjątkowej marki”.
„Nie widzimy jednak, aby pomogło to Tesli stać się marką masową i konkurować z markami takimi jak Ford, które zaspokajają potrzeby zwykłych nabywców samochodów” – stwierdził.
Rzeczywiście, cena elektrycznego pickupa i długi czas oczekiwania na znaczne finansowanie wzbudziły niepokój i spowodowały, że w piątek akcje Tesli spadły o około 2%.
Analitycy twierdzą, że cyberdrug niewiele zrobi dla finansów Tesli w przyszłym roku. Bernstein przewiduje 250 dostaw w tym roku i 75 000 w przyszłym, co jego zdaniem może być ambitne.
Musk powiedział, że do 2025 roku Tesla osiągnie poziom produkcji około 250 000 Cybertrucków rocznie.
Firma wielokrotnie ostrzegała, że stoi przed poważnymi wyzwaniami związanymi z poprawą produkcji i zapewnieniem dodatnich wolnych przepływów pieniężnych do połowy 2025 r., co może negatywnie wpłynąć na rentowność.
„Tesla ma problem z produktem – mianowicie starą ofertą, która nie jest wystarczająco dobrze dostosowana do rynku i brakiem nowych ofert na rynek masowy do końca 2025 roku” – dodali analitycy Bernstein.
Odświeżenie marki będzie ważne dla Tesli, szczególnie w czasie, gdy firma zmaga się ze zmniejszającym się popytem na pojazdy elektryczne i rosnącą konkurencją.
Pomimo obaw związanych z powszechną akceptacją i przystępnością cenową, początkowe szaleństwo wokół Cybertrucka będzie widoczne w przyszłości dla klientów takich jak Ohanian.
„Wiele kciuków w górę, czuję się bardzo popularny” – powiedział po przywitaniu się z innym kierowcą na czerwonym świetle w drodze na Florydę. „Zamierzam podrzucić córkę do szkoły i być najlepszym tatą, jakim mogę być. To jest ostateczny cel”.
Doniesienia Abirupa Roya i Hyunjoo Jina z San Francisco oraz Savi Mehty z Bangalore; Dodatkowe sprawozdania Samrity Arunachalam; Redakcja: Devika Syamnath i Maju Samuel
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.