Szef Boeinga Dave Calhoun był krytykowany przez amerykańskich prawodawców i ofiary

Źródło obrazu, Dobre zdjęcia

Dyrektor naczelny Boeinga, Dave Calhoun, spotkał się z krytyką ze strony amerykańskich senatorów w związku z kulturą firmy, gdy przepraszał członków rodzin ofiar katastrofy lotniczej.

We wtorek Calhoun zeznał przed Kongresem, że firma „wyciągnęła wnioski” z błędów z przeszłości i że procedura dotycząca sygnalistów będących pracownikami „działa” – ale prawodawcy nadal zarzucali mu, że nie robi wystarczająco dużo, aby naprawić kulturę odwetu.

Amerykańska firma zwróciła ostatnio uwagę, gdy panel drzwiowy nowego samolotu 737 Max spadł w styczniu podczas lotu Alaska Airlines, powodując powstanie szczeliny.

W ramach toczącego się dochodzenia sygnaliści Boeinga przekazali w kwietniu Senatowi poważne problemy produkcyjne dotyczące modeli 737 Max, 787 Dreamliner i 777.

  • autor, Caitlin Wilson donosi z Kapitolu, a Max Matza z Seattle
  • magazyn, wiadomości BBC

Calhoun, który został dyrektorem generalnym w 2020 r. i planuje odejść jeszcze w tym roku, powiedział podkomisji Senatu, że niektóre problemy wynikają z „nieprzeszkolonego personelu”.

Za przyczynienie się do problemów produkcyjnych w firmie obwiniał zwolnienia i fluktuację pracowników, które dotknęły branżę po Covid.

„W dużej mierze ma to związek z nieprzeszkolonym personelem. Szczerze mówiąc, to wszystko” – powiedział.

Pięć lat temu firma spotkała się z ostrą krytyką po tym, jak dwa samoloty 737 Max rozbiły się w oddzielnych, ale niemal identycznych katastrofach, w których zginęło 346 osób.

W śledztwie wzięło udział wielu członków rodzin ofiar tych wypadków, trzymając zdjęcia swoich bliskich. Rozmawiali wcześniej poza konferencją prasową.

„Przyleciałam z Anglii do Waszyngtonu, aby z pierwszej ręki usłyszeć, co dyrektor generalny Boeinga ma do powiedzenia Senatowi i światu na temat poprawy bezpieczeństwa wprowadzonej w firmie” – powiedziała Zipporah Kuria, której ojciec zginął w katastrofie lotniczej w 2019 roku. Samolot Boeing 737 Max 8.

„Nadal nalegam, aby rząd Stanów Zjednoczonych pociągnął Boeinga i jego kadrę kierowniczą do odpowiedzialności karnej za śmierć 346 osób. Nie spoczniemy, dopóki sprawiedliwość nie zostanie wymierzona” – powiedział.

Jego córka Clarice Moore, która zginęła w katastrofie Boeinga w Etiopii w 2019 r., spotkała się z Calhounem i podczas przesłuchania zapytała go o „ostatni oddech mojej córki w samolocie”.

Tytuł Filmu, Moment, w którym dyrektor generalny Boeinga przeprasza rodziny ofiar katastrofy lotniczej

– Czy ona do mnie dzwoniła? Czy ktoś trzymał ją za ręce? – zażądała.

Przewodniczący panelu Richard Blumenthal rozpoczął pełne napięcia przesłuchanie, dziękując członkom rodziny za „miał siłę i odwagę, aby być z nami”.

Zażądał także informacji, co Boeing robi, aby „położyć kres tej zepsutej kulturze bezpieczeństwa”.

„Zapewniam, że wysłuchałem sygnalistów” – odpowiedział Calhoun.

Powiedział, że nie rozmawiał z sygnalistami i przyznał, że firma podjęła działania odwetowe na wielu z nich.

„Wiem, że tak się dzieje” – powiedział, dodając, że nie wie, ilu pracowników zostało zwolnionych lub ukaranych za wypowiadanie się na temat kwestii bezpieczeństwa.

Podczas przesłuchania pan Calhoun wstał i przeprosił za straty rodzin.

„To patroszenie” – powiedział głosem, który zdawał się łamać emocjami – „i przepraszam za zdenerwowanie, które spowodowaliśmy”.

Tytuł Filmu, „Jak mogłeś to zrobić” – krzyczy matka ofiary katastrofy Boeinga

Howard McKenzie, główny inżynier Boeinga, zeznał, że początkowo w grupie inżynieryjnej Boeinga panowała „absolutna” kultura bezpieczeństwa.

Po dochodzeniu senator Blumenthal powiedział BBC News, że nie jest usatysfakcjonowany odpowiedziami dyrektora generalnego i że jego dochodzenie będzie kontynuowane.

„Nadal mam wiele pytań, na które muszę odpowiedzieć, i zamierzamy kontynuować dochodzenie” – powiedział.

W maju Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych ogłosił, że wszczął śledztwo w sprawie praktyk Boeinga.

Kilku członków rodziny wyraziło we wtorek nadzieję, że przeciwko firmie zostaną postawione zarzuty karne.

Tytuł Filmu, – Czy ona płakała przeze mnie? Boeing pyta matkę ofiary katastrofy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *