Prywatny odrzutowiec Gulfstream G-IV przelatuje przez chmury podczas zachodu słońca podczas podejścia do waszyngtońskiego lotniska Reagana w Arlington w Wirginii, 12 czerwca 2024 r.
J. David Ake | Dobre zdjęcia
Wersja tego artykułu została po raz pierwszy opublikowana w biuletynie CNBC Inside Wealth wraz z Robertem Frankiem, cotygodniowym przewodnikiem dla zamożnych inwestorów i konsumentów. Zapisać się Otrzymuj przyszłe wydania bezpośrednio do swojej skrzynki odbiorczej.
Liczba prywatnych odrzutowców spadła o 15% w pierwszej połowie roku w porównaniu ze szczytowym poziomem w 2022 r., ponieważ branża stoi w obliczu spadającego popytu i nowego konkurencyjnego krajobrazu w zakresie luksusowych podróży.
Pomimo krótkiego ożywienia po letnich igrzyskach olimpijskich, branża prywatnych odrzutowców w tym sezonie podróży nadal traci na popularności, odnotowując rekordową liczbę 713 lotów prywatnymi odrzutowcami do Paryża w ostatnim tygodniu lipca. Według danych Argus International liczba czarterów prywatnych odrzutowców spadła w pierwszej połowie roku do 610 000 w porównaniu z 645 000 w zeszłym roku i 716 000 w 2022 roku.
Dwuletni spadek podkreśla ciągłą korektę w świecie lotnictwa prywatnego w miarę zmniejszania się liczby nowych członków JetCard i osób podróżujących czarterowo, którzy po raz pierwszy podjęli podróże osobiste podczas Covid. Nawet superbogaci wykazują oznaki zmęczenia wydatkami.
„W szczytowym okresie wszyscy mówili: «Ludzie, którzy podróżują prywatnie po raz pierwszy, nigdy nie wrócą do biznesu»” – powiedział Rob Wiesenthal. Mobilność powietrzna ostrzy, Firma czarterująca samoloty i helikoptery. „Wiesz co? Wielu wróciło. Nadal wracają”.
Branża nadal wyprzedza poziomy z 2019 r., a jeśli uwzględni się gwałtowny wzrost wariantów w latach 2021 i 2022, eksperci twierdzą, że biznes rozwija się swoją zwykłą ścieżką wzrostu. Jednak boom w epoce po Covid-19 wywołał falę euforii w branży, doprowadził do eksplozji IPO i start-upów oraz szalonej pogoni za odrzutowcami i pilotami. Obecnie wielu twierdzi, że cała ta ekspansja przygotowuje grunt pod wstrząsy.
koła w górę, Po wejściu na giełdę w ramach SPAC w 2021 r. akcje spółki spadły o ponad 90% Linie lotnicze Delta Zaproponował, że pomoże firmie odzyskać siły poprzez inwestycje i partnerstwa. Wheels Up nigdy nie odnotowało kwartalnego zysku, a w zeszłym tygodniu odnotowało stratę netto w drugim kwartale w wysokości 97 milionów dolarów i 29% spadek liczby członków rok do roku.
Dyrektor generalny firmy, George Mattson, powiedział, że Wheels Up robi znaczne postępy: „Nasza praca w tym kwartale jeszcze bardziej umocniła naszą pozycję lidera w dostarczaniu zintegrowanych globalnych rozwiązań lotniczych, które płynnie łączą oddzielne ekosystemy podróży prywatnych i służbowych”.
Jet It, główny amerykański operator prywatnych odrzutowców, zamknął działalność w zeszłym roku po uziemieniu samolotów Phenom 300, Gulfstream G150 i HondaJet. VistaJet spotkała się z powtarzającymi się obawami i doniesieniami mediów na temat swojego zadłużenia, chociaż założyciel i prezes Thomas Flore powiedział w maju CNBC, że „wszystkie dokumenty i dane będą zawsze dostępne dla naszych akcji i posiadaczy długów”.
Eksperci branżowi twierdzą, że niektórzy mniejsi operatorzy czarterowi mogą wkrótce stanąć przed trudniejszymi decyzjami, ponieważ floty pozostają bezczynne, a popyt spada.
„Mniejsi operatorzy posiadający trzy, cztery lub pięć odrzutowców odczują krzywdę” – powiedział założyciel i redaktor firmy Doug Colon. Porównania kart prywatnego odrzutowca.
Ostatnie wyzwania i szybki sukces w lotnictwie prywatnym to era Covida. W 2020 r., gdy lotniska i linie lotnicze zostały zamknięte, prywatne odrzutowce zapewniły bezpieczny sposób ucieczki i latania. Bogaci, którzy rzadko, jeśli w ogóle, latali prywatnie ze względu na koszty i zużycie energii, mogli teraz uzasadnić izolację na wysokości 40 000 stóp.
„Istnieje cała część populacji, która może latać prywatnie, ale zawsze jest niechętna, ponieważ nie podoba im się optyka” – powiedział Jay Tucson, założyciel i prezes firmy konsultingowej Central Business Jets. „W przypadku Covida mieli powód, aby latać prywatnie. Odnotowano ogromny wzrost popytu”.
Zalew przepływów pieniężnych z wydatków rządowych, bodźce, niskie stopy procentowe i dynamicznie rozwijająca się giełda stworzyły rekordowe kwoty bogactwa, które miały pokryć gwałtownie rosnące koszty prywatnych odrzutowców. Firmy pospiesznie kupowały samoloty, zatrudniały pilotów i zaciągały nowych członków. Przed 2019 rokiem liczba czarterów prywatnych odrzutowców dzieliła zaledwie kilka miesięcy od osiągnięcia 100 000 czarterów. W 2021 r. prawie każdy miesiąc przekroczył 100 000, a w lipcu 2021 r. liczba lotów przekroczyła 300 000.
Popyt przerósł branżę. Pasażerowie prywatnych odrzutowców, którzy zapłacili sześć punktów za loty, zaczęli doświadczać opóźnień i odwołań, ponieważ operatorzy nie mogli wystarczająco szybko kupić lub wynająć samolotów. Niedobory pilotów i części zamiennych sparaliżowały floty.
W 2023 r. popyt zaczął spadać, mimo że coraz więcej samolotów i pilotów zaczęło udostępniać Internet. Niektórzy zamożni piloci nie uważali już Covida za wymówkę – dla siebie lub innych – do prywatnego latania. Innym ceny lotów prywatnych po prostu wymknęły się spod kontroli.
„Ceny są o 20% wyższe niż w 2019 r.” – stwierdził Golan z Private Jet Card Comparisons. „Wiele osób mówi: «W zeszłym roku wydałem 300 000 lub 350 000 dolarów na loty i w tym roku nie zamierzam wydać 400 000 ani 450 000 dolarów». Nawet jeśli mają pieniądze, mają w głowie przelicznik w dolarach nie chcę iść.”
Wraz ze zmniejszeniem liczby lotów niektórzy pasażerowie zaczęli latać zarówno komercyjnie, jak i prywatnie, zapewniając łatwe podróże z miasta do miasta przez cały rok. W niedawnym badaniu przeprowadzonym wśród osób podróżujących prywatnymi odrzutowcami Golan stwierdził, że 87% „przechodzi między liniami lotniczymi a prywatnymi firmami w zależności od tego, dokąd latają”.
Ze względu na zmniejszony popyt, niesprzedane loty ponownie się piętrzą, a ceny spadają. Według raportu Jefferies liczba używanych odrzutowców biznesowych wystawionych na sprzedaż w lipcu wzrosła o 17% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jak podano, ceny spadły o 7%. Choć zamówienia na nowe odrzutowce utrzymują się na wysokim poziomie, według brokerów odrzutowców czas oczekiwania w przypadku wielu modeli skrócił się z trzech lub czterech lat do dwóch lat.
Wielu dyrektorów branży z zadowoleniem przyjmuje spadek popytu, twierdząc, że branża powraca do bardziej zrównoważonej równowagi, z rentownymi trasami, dostępnymi lotami i zadowolonymi klientami.
„Branża znajduje się na bardzo stabilnej, długoterminowej ścieżce” – powiedział Travis Kuhn, starszy wiceprezes ds. oprogramowania w firmie Argus. – Nie jest źle, że jest trochę zimno.
Chociaż niektórzy okazjonalni pasażerowie mogli odejść od lotnictwa prywatnego, Golan powiedział, że „użytkownicy ciężcy” nadal latają. Jego badanie wykazało, że 95% osób, które zaczęły latać prywatnie w erze Covida, nadal lata prywatnie, a 77% korzysta z członkostwa, karty JetCard lub planu cząstkowego.
NetJets, przedsiębiorstwo przemysłowe należące do Berkshire Hathaway, również odniosło korzyści, ponieważ więcej osób przeszło z czarteru na własność częściową ze względu na większą niezawodność i jakość. Według Argusa w pierwszej połowie 2024 r. liczba lotów częściowych faktycznie wzrosła o 12% do 308 tys.
„Niektórzy z tych nowych ulotek rozejrzeli się i ocenili rynek i podoba im się model ułamkowy” – powiedział Kuhn. „To jest określona godzina i wielka flota”.
Ujawnienie: spółka macierzysta CNBC, NBC Universal, jest właścicielem NBC Sports i NBC Olympics. NBC Olympics posiada prawa do transmisji w USA wszystkich sportów letnich i zimowych do 2032 roku.