- autor, Petera Hoskinsa
- magazyn, Korespondent Biznesowy
Szef Tesli, Elon Musk, sprzeciwia się amerykańskim cłom na chińskie pojazdy elektryczne kilka dni po tym, jak prezydent Joe Biden czterokrotnie podniósł cła na pojazdy elektryczne importowane z Chin.
„Ani Tesla, ani ja nie prosiliśmy o te opłaty” – powiedział multimiliarder na konferencji technologicznej w Paryżu za pośrednictwem łącza wideo.
Komentarze Muska zaprzeczyły jego styczniowym ostrzeżeniom, że chińscy producenci samochodów „zmiażdżyliby” rywali z innych krajów, gdyby nie było barier handlowych.
W zeszłym tygodniu Biały Dom stwierdził, że nowe środki, w tym 100% cła na pojazdy elektryczne z Chin, stanowią reakcję na nieuczciwą politykę i mają na celu ochronę amerykańskich miejsc pracy.
„Szczerze mówiąc, byłem zaskoczony, kiedy je ogłoszono. Rzeczy, które uniemożliwiają swobodę wymiany lub zakłócają rynek, nie są dobre” – powiedział w czwartek Musk.
„Tesla dobrze konkuruje na rynku chińskim bez ceł i subsydiów. Popieram wprowadzenie jakichkolwiek ceł” – dodał.
Biden podtrzymał wiele ceł wprowadzonych przez swojego poprzednika Donalda Trumpa, zwiększając jednocześnie presję handlową na Pekin.
W zeszłym tygodniu Biden obiecał, że nie pozwoli Chinom na „nieuczciwą kontrolę rynku” pojazdów elektrycznych i innych kluczowych towarów, w tym baterii, chipów komputerowych i podstawowych artykułów medycznych.
Chiny oświadczyły, że sprzeciwiają się podwyżce ceł i podejmą działania odwetowe.
Zapowiedź Ministerstwa Handlu, że zbada import kopolimeru polioksymetylenu stosowanego w elektronice i samochodach, została odczytana jako sygnał, że Chiny wycofują się w sporach handlowych ze Stanami Zjednoczonymi i Europą.
W tym tygodniu Chiny zasygnalizowały, że mogą obłożyć cłami 25% samochody z dużymi silnikami importowane z UE i USA.
Chińska Izba Handlowa Unii Europejskiej stwierdziła, że o potencjalnym posunięciu poinformowała ją tak zwana „osoba wtajemniczona”.
Komisja Europejska (KE), która nadzoruje politykę handlową Unii Europejskiej, wyznaczyła 4 lipca ostateczny termin na podjęcie decyzji, czy wprowadzić środki przeciwko importowi pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach.