Największy na świecie statek wycieczkowy wypłynął z Miami na Florydzie w swój dziewiczy rejs, ale istnieją obawy dotyczące emisji metanu ze statku.
Icon of the Seas o długości 365 m (1197 stóp) ma 20 pokładów i może pomieścić maksymalnie 7600 pasażerów. Jest własnością Grupy Royal Caribbean.
Rejs to siedmiodniowy rejs po Karaibach z wyspami.
Ekolodzy ostrzegają, że statki napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG) mogą powodować wyciek szkodliwego metanu do powietrza.
Zbudowany w stoczni w Turku w Finlandii statek zarejestrowany na Bahamach ma siedem basenów i sześć zjeżdżalni wodnych.
Jego budowa kosztowała 2 miliardy dolarów (1,6 miliarda funtów) i obejmuje ponad 40 restauracji, barów i salonów.
Chociaż LNG spala się czyściej niż tradycyjne paliwa żeglugowe, takie jak olej opałowy, istnieje ryzyko odgazowania, w wyniku którego metan przedostaje się do atmosfery.
Metan jest silniejszym gazem cieplarnianym niż dwutlenek węgla.
„To krok w złym kierunku” – stwierdziła agencja informacyjna Reuters Brian Comer, dyrektor programu morskiego Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT).
„Szacujemy, że wykorzystywanie LNG jako paliwa żeglugowego powoduje emisję o 120% więcej gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż morski olej napędowy” – powiedział.
Wcześniej w tym tygodniu, ICCT wydało oświadczenie Twierdzą, że emisja metanu ze statków napędzanych LNG przekracza obecne przepisy.
Metan, silny gaz cieplarniany, w atmosferze zatrzymuje 80 razy więcej ciepła niż dwutlenek węgla w ciągu 20 lat. Zmniejszenie tych emisji uważa się za kluczowe dla ograniczenia globalnego ocieplenia.
Royal Caribbean twierdzi, że Icon of the Seas jest o 24% bardziej energooszczędny niż wymaga tego międzynarodowy system morski dla nowoczesnych statków. Firma planuje wprowadzić statek o zerowej emisji netto do 2035 roku.
Według Cruise Lines International Association, organizacji branżowej, branża rejsów wycieczkowych jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów turystyki.
Stwierdzono, że do 2021 roku sektor żeglugi wniesie do światowej gospodarki 75 miliardów dolarów (59 miliardów funtów).
W czwartek kapitan Argentyny, zdobywca Pucharu Świata Lionel Messi, grający obecnie w Interze Miami, wziął udział w ceremonii nadania statkowi imienia.
Widziano go, jak umieszczał piłkę nożną na specjalnie skonstruowanym stojaku, aby wywołać tradycyjne „szczęście” w postaci rozbicia butelki szampana o dziób statku.
Szybkie fakty na temat ikony morza
- Icon of the Seas to największy pod względem masy statek wycieczkowy na świecie 250 800 ton i długość prawie 365 metrów (1198 stóp). Jest pięć razy większy od Titanica
- Statek zapłacił wysoką cenę Royal Caribbean International 1,65 miliarda euro (1,79 miliarda dolarów; 1,41 miliarda funtów) na budowę i zakup
- Liczba biletów jest ograniczona 1723–2639 dolarów na osobę– podaje strona internetowa Royal Caribbean. Wycieczka w sezonie w okresie Bożego Narodzenia pozwoli Ci zaoszczędzić 5124 USD na osobę
- Jego dziewiczy rejs zakończy się w St. Kitts i Nevis oraz w Charlotte Amalie na Wyspach Dziewiczych Stanów Zjednoczonych.