NASA wybrała niebieski wygląd Jeffa Bezosa dla misji Artemis Moon

W drugiej próbie Jeff Bezos i jego firma rakietowa wygrali kontrakt na zabranie astronautów NASA na Księżyc.

Pan. NASA ogłosiła w piątek, że kontrakt został przyznany firmie Bezosa, Blue Origin. NASA zgodziła się zapłacić 3,4 miliarda dolarów za wysoki na 50 stóp obiekt. Statek kosmiczny o nazwie Blue Moon będzie w stanie wynieść czterech astronautów na powierzchnię Księżyca.

Artemis V to kolejna ważna część programu NASA Artemis, który zawróci astronautów na Księżyc w ramach wysiłków zmierzających do zbadania jego regionu bieguna południowego. Astronauci wkrótce wylądują na Księżycu w pojeździe opracowanym przez SpaceX na potrzeby misji Artemis III i IV.

John Coulouris, wiceprezes Blue Origin ds. transportu księżycowego, powiedział, że firma wniesie „daleko na północ” koszt kontraktu z NASA, dodając, że to ona, a nie NASA, pochłonie wszelkie koszty. W przeszłości p. Biorąc pod uwagę bogactwo Bezosa, niektórzy członkowie Kongresu skarżyli się na przekazywanie pieniędzy podatników firmie Blue Origin.

„Chcemy większej konkurencji” — powiedział administrator NASA Bill Nelson podczas piątkowego ogłoszenia w siedzibie NASA w Waszyngtonie. „To znaczy, że jesteś wiarygodny. Masz kopie zapasowe”.

Lisa Watson-Morgan, kierownik programu Human Landing System w NASA, powiedziała, że ​​drugi lądownik „zapewnia nam bardziej zróżnicowaną bazę przemysłową i pomoże napędzać innowacje w przyszłości”.

Zwycięstwo w kontrakcie może rozpocząć obiecujący rok dla Blue Origin po kilku opóźnieniach i niepowodzeniach – w tym awarii nowego pojazdu Shepard, który trafia w kosmos, ale nie na orbitę, podczas startu we wrześniu ubiegłego roku. Ale bez pasażerów. Blue Origin ma nadzieję znaleźć przyczynę i wznowić loty New Shepherd jeszcze w tym roku, przewożąc turystów kosmicznych i ładunki naukowe.

Część sprzętu wyprodukowanego przez Blue Origin może wreszcie zostać wykorzystana w misji orbitalnej w nadchodzących miesiącach. Firma opracowała silniki do stopnia wspomagania rakiety Vulcan opracowanej przez United Launch Alliance, spółkę joint venture gigantów lotniczych Boeing i Lockheed Martin.

Blue Origin może również oferować publiczne przebłyski New Glenn, znacznie większej rakiety, która wystrzeliwuje ładunki na orbitę.

W przypadku kontraktu na lądownik księżycowy Blue Origin wraz z innymi firmami lotniczymi, takimi jak Boeing i Lockheed Martin, pokonał drugi zespół kierowany przez Dynetics, firmę obronną z siedzibą w Huntsville w stanie Alabama.

„Uczucie jest absolutnie cudowne”, mówi Mr. — powiedział Coulouris. „Jednak to jest krok 1. Mamy o wiele więcej do zrobienia, zanim będziemy mogli pomyślnie wylądować i zawrócić astronautów.

Lądownik Blue Moon został zaprojektowany tak, aby mieścił się w średnicy 23 stóp rakiety New Glenn firmy Blue Origin i waży ponad 45 ton metrycznych po załadowaniu paliwa.

W przypadku Artemidy V lądownik najpierw zatrzyma się przy Bramie, małej placówce na orbicie wokół Księżyca. Czterech astronautów uda się do Gateway w innym statku kosmicznym, kapsule NASA Orion. Następnie zostaną przeniesieni na lądownik Blue Moon Lander na tygodniowy pobyt w pobliżu południowego bieguna Księżyca.

Po przybyciu na Księżyc lądownik wystartuje i powróci na Gateway, a kapsuła Orion zabierze czterech astronautów z powrotem na Ziemię. Pojedynczy lądownik może być używany do wielu misji.

Drugi statek kosmiczny Blue Origin będzie potrzebny do transportu ciekłego wodoru i ciekłego tlenu z Ziemi na orbitę księżycową w celu napełnienia zbiorników paliwa Blue Moon. Zmiana propelentów w nieważkim środowisku kosmicznym, zwłaszcza ultrazimnego ciekłego wodoru, jest trudna i wciąż w dużej mierze niesprawdzona.

Pan. — powiedział Coulouris.

„W pełni spodziewamy się, że dotrzymamy harmonogramu NASA”, powiedział Mr. — powiedział Coulouris.

Pan. — powiedział Coulouris.

Misja Artemis V do lądowania na Księżycu Mr. To już druga próba firmy Bezosa. Blue Origin i Dynatics były rozczarowane, gdy NASA przyznało SpaceX kontrakt o wartości 2,9 miliarda dolarów w 2021 roku na zbudowanie wariantu swojego gigantycznego pojazdu Starship, który wyląduje astronautów na Księżycu po raz pierwszy od ponad pół wieku.

Obie agencje zaprotestowały przeciwko tej decyzji, zwłaszcza że urzędnicy NASA pierwotnie zamierzali przyznać dwa kontrakty.

Byłoby to równoznaczne z udanymi wysiłkami NASA mającymi na celu zlecenie transportu ładunku i personelu na Międzynarodową Stację Kosmiczną prywatnym firmom. Ale urzędnicy NASA powiedzieli wówczas, że ich budżet nie ma wystarczającej ilości pieniędzy na drugi lądownik. Oferta SpaceX w wysokości 2,9 miliarda dolarów jest najniższą w historii. Proponowany projekt Blue Origin miał cenę 6 miliardów dolarów, a projekt przedstawiony przez Dynetics był jeszcze droższy.

Biuro Odpowiedzialności Rządu Federalnego odrzuciło zastrzeżenia obu firm. Blue Origin pozwał później do sądu federalnego i ponownie przegrał.

We wrześniu ubiegłego roku, po zdobyciu dużego budżetu od Kongresu, NASA ogłosiła wyścig o drugi lądownik księżycowy. Dynatex i Blue Origin ponownie zdecydowały się na rywalizację, choć nastąpiły pewne zmiany w firmach biorących udział w zmaganiach. Northrop Grumman, który był częścią pierwotnego planu Blue Origin, przeniósł się do zespołu Dynatics.

Blue Origin dodał Boeinga do swojej grupy; Astrobotic, mała firma z Pittsburgha, która opracowuje zrobotyzowane lądowniki księżycowe; oraz Honeybee Robotics, firma zajmująca się technologią lotniczą przejęta przez Blue Origin w zeszłym roku.

Zmienił się również projekt statku kosmicznego, dodając prom kosmiczny.

Ale przez jakiś czas nie dotrze do księżyca.

Początkowy kontrakt SpaceX o wartości 2,9 miliarda dolarów miał na celu dostarczenie lądownika do pierwszego lądowania na Księżycu podczas Artemidy III, które jest obecnie zaplanowane na koniec 2025 roku, ale może przesunąć się na rok 2026 lub później. W listopadzie NASA skorzystała z opcji 1,15 miliarda dolarów w tej umowie, aby SpaceX dostarczył również lądownik dla planowanej Artemidy IV w 2028 roku.

Po Artemis V NASA mogła wybierać między projektami SpaceX i Blue Origin.

W końcu firmy i osoby spoza NASA będą mogły kupować przejażdżki Blue Moon. „Jesteśmy zainteresowani wieloma firmami” — powiedział p. — powiedział Coulouris.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *