Kierowca Tesli Model S z 2021 r. powiedział władzom Kalifornii, że pojazd był w „trybie pełnej autonomicznej jazdy”, gdy technologia uległa awarii, powodując wypadek ośmiu pojazdów. San Francisco Bay Bridge w zeszłym miesiącu.
Wypadek w Święto Dziękczynienia spowodował, że dwóch chłopców zostało zabranych do szpitala i spowodował duże opóźnienia na moście. Zdarzenie zostało upublicznione w raporcie policyjnym w środę.
To najnowszy z serii wypadków obwinianych przez technologię Tesli. Dyrektor naczelny producenta pojazdów elektrycznych, Elona MuskaTesla mocno promuje oprogramowanie „w pełni samojezdne” (FSD) sprzedawane jako dodatek do pojazdów o wartości 15 000 USD, ale podlega kontroli prawnej, regulacyjnej i publicznej.
Po wypadku w San Francisco kierowca powiedział policji, że oprogramowanie FSD działa nieprawidłowo.
Raport policyjny mówi, że pojazd jechał z prędkością 55 mil na godzinę, kiedy nagle zahamował podczas zmiany pasa ruchu, spowalniając samochód do około 20 mil na godzinę. W efekcie zderzył się z innym pojazdem Tesli A według Reutera reakcja łańcuchowa wypadków.
Jednak policja nie była w stanie ustalić, czy oprogramowanie działa i czy konto kierowcy jest dokładne. Raport został upubliczniony po złożeniu wniosku o rejestrację.
Awaria nastąpiła zaledwie kilka godzin po tym, jak Musk powiedział, że Tesla zaoferuje oprogramowanie FSD każdemu w Ameryce Północnej. Wcześniej oferował system tylko kierowcom o wysokich wynikach w zakresie bezpieczeństwa.
Jeśli FSD zawiódł, kierowca powinien był ręcznie przejąć kontrolę, czytamy w raporcie policyjnym. Tesla wielokrotnie powtarzała, że jej zaawansowana technologia autonomicznej jazdy wymaga „aktywnego nadzoru kierowcy” i że jej pojazdy „nie są autonomiczne”.
Kierowcy są również ostrzegani podczas instalacji FSD Może „zrobić niewłaściwą rzecz w niewłaściwym czasie”.
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) nie od razu skomentowała wypadek w San Francisco po doniesieniach, że Tesla hamował „bez ostrzeżenia, losowo, często podczas jednej jazdy”.
Zeszłego lata NHTSA uaktualniła swoje dochodzenie do tego, co nazywa analizą inżynieryjną. Przewodnicząca National Transportation Safety Board, Jennifer Homandy, zakwestionowała, czy „w pełni samodzielna jazda” jest dokładnym opisem technologii – i powiedziała, że Tesla musi zrobić więcej, aby zapobiec niewłaściwemu użyciu.