- Były prezydent Donald Trump próbował w środę wieczorem zabiegać o względy pracowników fizycznych, krytykując pojazdy elektryczne i ostrzegając przed bezpodstawnym upadkiem amerykańskiego przemysłu samochodowego.
- Podczas prawie godzinnego przemówienia Trump wielokrotnie prosił członków United Auto Workers, aby zachęcili przywódców związkowych do poparcia go.
- Wizyta Trumpa następuje po tym, jak stronom nie udało się osiągnąć wstępnego porozumienia, ponieważ UAW kontynuowało ukierunkowane ataki na General Motors, Ford Motor i Stellandis.
Były prezydent USA Donald Trump przemawia podczas wiecu wyborczego skupionego na pracownikach branży motoryzacyjnej u dostawcy samochodów Drake Enterprises, 27 września 2023 r. w Clinton Township w stanie Michigan.
Michaela Waylanda/CNBC
CLINTON TWP., Michigan. — W środę wieczorem były prezydent Donald Trump próbował zabiegać o względy pracowników fizycznych, krytykując pojazdy elektryczne i ostrzegając przed bezpodstawną zagładą dla amerykańskiego przemysłu samochodowego. .
„Powiedz swoim przywódcom UAW – nie ma z nimi problemu – ale muszą wspierać Trumpa” – powiedział w środę wieczorem podczas wiecu skupionego na pracownikach motoryzacyjnych u niezwiązkowego dostawcy części samochodowych na przedmieściach Detroit.
Trump, główny kandydat Republikanów w wyścigu o urząd prezydenta w 2024 r., podczas niemal godzinnego przemówienia wielokrotnie zachęcał UAW do wsparcia go. Zrobił to, naśmiewając się z prezydenta Joe Bidena i obiecując ocalić amerykański przemysł samochodowy przed, jak to określił, zniszczeniem spowodowanym obecną polityką Partii Demokratycznej, w tym naciskiem na pojazdy elektryczne.
W pewnym momencie Trump powiedział, że nie obchodzą go pojazdy elektryczne, ale wierzy, że konsumenci będą mogli wybierać między takimi pojazdami a tradycyjnymi modelami benzynowymi i wysokoprężnymi. Skrytykował cel Bidena, zgodnie z którym do 2030 r. połowa wszystkich nowych pojazdów sprzedawanych na rynku to pojazdy elektryczne, a także obecną zależność przemysłu samochodowego od Chin w zakresie akumulatorów i innych komponentów.
Były prezydent USA Donald Trump przemawia podczas wiecu wyborczego skupionego na pracownikach branży motoryzacyjnej u dostawcy samochodów Drake Enterprises, 27 września 2023 r. w Clinton Township w stanie Michigan.
Michaela Waylanda/CNBC
„Jeśli chcesz kupić samochód elektryczny, nie ma w tym nic złego. Jestem za tym” – powiedział Trump. „Nie powinniśmy jednak zmuszać konsumentów do kupowania pojazdów elektrycznych, których nie chcą kupić”.
Wizyta Trumpa ma miejsce w czasie, gdy UAW kontynuuje ukierunkowane ataki na General Motors, Ford Motor i Stellandis. Obu stronom nie udało się osiągnąć wstępnego porozumienia do godziny 23:59, zanim 14 września wygasną kontrakty na 146 000 członków UAW z producentami samochodów z Detroit.
Obecnie około 18 300 członków UAW strajkuje z producentami samochodów z Detroit, a związek ostrzegł przed dodatkowymi strajkami bez znaczącego postępu w rozmowach do piątku.
Podczas swojego przemówienia Trump kilkakrotnie wspomniał o strajkujących związkowcach i negocjacjach, koncentrując się na tym, że negocjacje nie będą miały znaczenia, jeśli przemysł samochodowy zostanie zniszczony.
„Za dwa lata wszyscy wypadniecie z interesu, ponieważ nie będzie to miało większego wpływu na to, co otrzymacie” – powiedział Trump.
Rzeczniczka UAW odmówiła komentarza w sprawie komentarzy Trumpa po wydarzeniu, w którym były prezydent wziął udział zamiast w drugiej debacie GOP.
Prezydent UAW Sean Fine ostro skrytykował Trumpa i jego wizytę w Michigan po tym, jak we wtorek po południu pojawił się wraz z Bidenem na linii pikiet UAW na przedmieściach Detroit.
Zdeklarowany przywódca związkowy krytykował już wcześniej stosunki Trumpa ze związkami samochodowymi i skrytykował fakt, że środowa wizyta Trumpa będzie miała miejsce w spółce nienależącej do związku zawodowego Drake Enterprises.
„Uważam za żałosną ironię losu, że były prezydent zamierza zorganizować wiec dla członków związku w firmie niezrzeszonej” – powiedział Fein we wtorkowym wywiadzie. Noc w CNN. „Wystarczy spojrzeć na jego osiągnięcia – jego osiągnięcia mówią same za siebie”.
Chociaż UAW historycznie wspierał Demokratów, w tym Bidena, w 2020 r., Fine powstrzymuje się od zmiany związku przez prezydenta, który „uczynił się najbardziej prozwiązkowym prezydentem w historii Ameryki” w związku z obawami dotyczącymi pojazdów elektrycznych.
Fine nazwał przyłączenie się prezydenta do pikiety „historycznym momentem” z Bidenem w Willow Run Redistritricting Center. Oficjalnie nie poparł jednak komendanta w przyszłorocznych wyborach prezydenckich.
Fine wielokrotnie powtarzał, że jego zdaniem kolejna prezydentura Trumpa byłaby „katastrofą”, ale były prezydent ma poparcie wielu szeregowych członków związku zawodowego.
Brian Pannebecker, który po ponad 30 latach pracy w Chryslerze i Fordzie przeszedł na emeryturę, jest zagorzałym zwolennikiem Trumpa. Powiedział, że UAW i pracownicy branży motoryzacyjnej powinni wspierać Trumpa ze względu na jego wcześniejszą politykę handlową i stanowisko w sprawie pojazdów elektrycznych.
„Donald Trump nie będzie narzucał firmom ani konsumentom tego rodzaju obowiązków związanych z pojazdami elektrycznymi” – powiedział na środowym wiecu.