Christian Bocsi | Kreatywne zdjęcia Bloomberga | Dobre zdjęcia
Zgodnie z opublikowanym we wtorek rankingiem Consumer Reports, pojazdy elektryczne należą obecnie do najmniej niezawodnych samochodów osobowych i ciężarowych w branży motoryzacyjnej.
Według Consumer Reports, w porównaniu z samochodami i ciężarówkami z napędem hybrydowym i gazowym, pojazdy w pełni elektryczne zasilane wyłącznie z akumulatorów są najgorszym segmentem, z wyjątkiem tradycyjnych pełnowymiarowych pickupów.
Można się spodziewać problemów z niezawodnością pojazdów elektrycznych, ponieważ większość producentów samochodów, z wyjątkiem wczesnego lidera pojazdów elektrycznych, Tesli, wprowadziła w ostatnich latach modele w pełni elektryczne, powiedział Jake Fisher, starszy dyrektor ds. testów pojazdów w Consumer Reports. Powiedział, że firmy nie mają czasu na rozwiązywanie problemów wpływających na niezawodność.
Ponieważ nabywcy samochodów elektrycznych są zwykle obeznani z technologią, producenci samochodów mają tendencję do pakowania modeli ze zbyt wieloma funkcjami, co może prowadzić do problemów.
„Producenci samochodów używają pojazdów elektrycznych jako stanowiska testowego dla nowych technologii, które chcą wypróbować” – powiedział Fisher w rozmowie z CNBC. „Posiadając tę nową technologię, mają wiele problemów”.
Raporty konsumenckie przeprowadziły ankietę wśród ponad 300 000 właścicieli pojazdów w latach 2000-2022 i wykorzystały te dane do przewidywania niezawodności pojazdów z roku modelowego 2023.
Większy niż dotychczas udział w rankingach miały modele elektryczne. Zachęty rządu stanowego i federalnego oraz nowe przepisy dotyczące ochrony środowiska, mające na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza spowodowanego transportem, zachęciły do szerszego przyjęcia całkowicie elektrycznych samochodów zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i poza nimi.
Według Agencji Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych ładowanie pojazdu hybrydowego lub w pełni elektrycznego może powodować zanieczyszczenie w elektrowni, ale całkowite emisje z jazdy samochodami są niższe niż z samochodów napędzanych benzyną. Pojazdy elektryczne mogą z czasem stać się „bardziej ekologiczne”, ponieważ energia elektryczna jest dostarczana z czystych lub odnawialnych źródeł, takich jak energia jądrowa, słoneczna i wiatrowa.
Najlepiej sprawdzają się hybrydy
Raport obejmuje 24 marki samochodów o ustalonej historii. Spośród 275 modeli w raporcie tylko 11 modeli siedmiu marek to pojazdy w pełni elektryczne. Przebadano ponad 2000 właścicieli pojazdów Tesli.
Na szczycie listy pojazdów elektrycznych znalazła się Kia EV6, która uzyskała wynik powyżej średniej. Na dole rankingu niezawodności samochodów elektrycznych znalazł się elektryczny Hyundai Kona.
W pełni elektryczne pojazdy, z których wiele po raz pierwszy zaprezentowano w ostatnich latach, miały większy segment na tegorocznej liście niż wcześniej, ale stanowiły tylko niewielką część rynku.
W przeciwieństwie do wszystkich pojazdów elektrycznych, samochody i ciężarówki z napędem hybrydowym są bardziej niezawodne w testach. Dzięki wielu hybrydom, takim jak Toyota Prius, na rynku na przestrzeni lat, producenci samochodów byli w stanie przezwyciężyć związane z nimi problemy.
„Kiedy używasz nowej technologii, kiedy próbujesz nowych rzeczy, jeśli odejdziesz od sprawdzonej technologii, będziesz mieć więcej problemów” – powiedział Fisher.
Na szczycie listy niezawodności marek w tym roku znalazły się Toyota, Lexus, BMW, Mazda i Honda – wszystkie plasują się powyżej średniej pod względem niezawodności. Siedem z 10 najbardziej zaufanych marek pochodzi od japońskich i koreańskich producentów samochodów. Lincoln jest jedyną rodzimą marką w pierwszej dziesiątce w tym roku.
Rankingi poszczególnych pojazdów nie były od razu dostępne w Consumer Reports.
Tesli
Jako ogólna marka Tesla awansowała o cztery miejsca w rankingach niezawodności w stosunku do zeszłego roku, ale pozostała poniżej średniej. Inne marki o niezawodności poniżej średniej to Chevrolet, GMC, Volkswagen, Jeep i Mercedes-Benz.
Fisher powiedział, że Tesla jest „wyjątkowy” w zakresie elektrycznych układów napędowych w porównaniu z konwencjonalnymi producentami samochodów.
Jednak właściciele Tesli nadal zgłaszają problemy z wyposażeniem karoserii, lakierem i wykończeniami swoich pojazdów we wszystkich modelach, mówi Steve Elek, lider programu analizy danych samochodowych w Consumer Reports.
Mężczyzna podłącza swój pojazd Tesli do stacji ładowania Tesli w Santa Monica w Kalifornii, 22 września 2022 r. Tesla wycofuje ponad milion pojazdów w USA, ponieważ szyby mogą przyciąć palce.
Obiad Allison | Dobre zdjęcia
Elek powiedział, że topowy sedan Tesli, Model S, ma problemy z układem kierowniczym i zawieszeniem, a pojazdy użytkowe crossover Model S i Model Y mają ciągłe problemy z klimatyzacją i systemami grzewczymi.
Centralny ekran dotykowy w pojazdach Tesla był problematyczny w Tesla Model S i Model Y.
Sprzedaż mniejszej liczby pojazdów Model X, które w przeszłości miały problemy, pomogła Tesli w rankingach, powiedział Fisher. Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, porównał Model X, SUV z drzwiami w kształcie sokoła, do „jajka Faberge” ze względu na stosunkowo dużą liczbę części potrzebnych do wyprodukowania samochodu.
Podstawowy sedan firmy, Model 3, jest jedyną Teslą ze średnią oceną niezawodności, podczas gdy Model S i Model Y plasują się poniżej średniej.
Raporty konsumenckie nie oceniły w swojej analizie niezawodności systemów wspomagających kierowcę, takich jak Autopilot Tesli.