Zapowiedź Grand Prix Stanów Zjednoczonych

Autor: | 22 października 2015

austinKrótka historia, przydatne informacje, ciekawostki, godziny transmisji, starty Polaków w seriach towarzyszących.

n

Austin jest dziesiątym w historii miejscem rozgrywania Grand Prix Stanów Zjednoczonych. Na 5,5 kilometrowym torze Circuit Of The Americas znajduje się 20 różnorodnych zakrętów, a trybuny pomieszczą 120000 kibiców.

n

Historia

n

Po odwołaniu Vanderbilt Cup w 1907 roku, organizatorzy stworzyli nowe zawody. Nie chcieli jednak oni zaakceptować reguł rozgrywania wyścigów Grand Prix, przez co federacja podzieliła się i konkurencyjny klub automobilowy AIACR stworzył „American Grand Prize”, co uznawane jest za pierwszą edycję tego cyklu. Rozgrywany był on w mieście Savannah, a później także w Milwaukee, San Francisco oraz Santa Monica, ostatni raz w 1916.

n

Imprezę postanowiono reaktywować dopiero w 1958 roku. Spore zainteresowanie wyścigiem na Riverside sprawiło, że pomimo obecności Indianapolis 500 w kalendarzu F1, mistrzostwa zagościły w 1959 roku na tor Sebring. Rok później powrócono na Riverside, by w sezonie 1961 przenieść się na Watkins Glen, gdzie Formuła 1 zadomowiła się na okrągłe 20 lat.

n

Edycja z 1973 roku miała być pożegnaniem Jackiego Stewarta. Brytyjczyk zapewnił już sobie trzeci mistrzowski tytuł i po swoim setnym starcie miał ogłosić koniec kariery. O tych planach nie wiedział nikt, nawet jego żona. Niestety, podczas sesji poprzedzającej kwalifikacje, potężna kraksa odebrała życie Francoisowi Cevertowi, koledze Stewarta z zespołu Tyrrell, który dwa lata wcześniej odniósł na Watkins Glen swoje jedyne zwycięstwo w karierze. Ekipa wycofała się z zawodów.

n

Tor zniknął z kalendarza po sezonie 1980, po licznych komentarzach kierowców na temat nierównej nawierzchni. Choć impreza pod nazwą „Grand Prix Stanów Zjednoczonych” znów przestała istnieć, Formuła 1 i tak przyjeżdżała do USA na dwa wyścigi – runda „zachodnia” miała miejsce na Long Beach, zaś ulice Detroit gościły „Grand Prix wschód”. Powrót do normalnego nazewnictwa miał miejsce dopiero w 1989 roku, kiedy mistrzostwa zawitały do Phoenix.

n

Choć jeszcze dziesięć lat wcześniej Ameryka miała aż trzy wyścigi na sezon, od 1992 do 1999 nie widziano Formuły 1 już nigdzie. Dopiero w 2000 roku Indianapolis zainteresowało się organizacją wyścigu Grand Prix. Wyścig na wewnętrznym torze IMS obejrzało 225 tysięcy widzów, co do tej pory jest rekordem frekwencji.

n

Po kontrowersyjnej edycji z 2005 roku, zaczęto spekulować, czy Formuła 1 powróci na tor w kolejnym sezonie. Choć wyścig utrzymał się w mistrzostwach, to znacznie mniejsze zainteresowanie kibiców oraz niechęć władz F1 do przesunięcia terminu rozgrywania imprezy sprawiła, że Stany Zjednoczone ponownie zniknęły z kalendarza.

n

W 2010 roku pojawiły się informacje o ewentualnym powrocie „królowej sportów motorowych” do USA. W Austin zaczęto budowę zupełnie nowego obiektu który od 2012 roku jest centrum sportów motorowych światowej rangi w Ameryce Północnej.

n

Rekordy

n

Choć to Brytyjczycy najlepiej radzili sobie w dotychczasowych zmaganiach w Stanach Zjednoczonych, wszyscy zostali pogodzeni przez reprezentantów innych krajów. W rankingu kierowców Michael Schumacher pokonuje Hilla, Clarka oraz Hamiltona, zaś wśród konstruktorów 8 zwycięstw Lotusa i McLarena nie wystarcza na 9 triumfów Ferrari. Scuderia może sobie zresztą doliczyć 3 kolejne puchary za wyścigi na Long Beach w latach 70.

n

Wspominaliśmy już o rekordzie frekwencji oraz antyrekordzie ilości samochodów na stracie wyścigu. Podczas Grand Prix Dallas w 1984 roku odnotowano temperaturę powietrza 40 stopni Celsjusza, co stawia ten wyścig na równi z GP Argentyny 1955 oraz Bahrajnu 2005. Asfalt rozgrzał się w tamten dzień do 66 stopni. Przez takie warunki, wyścig ukończyło tylko siedem maszyn, zaś ósma nie została dopchana przez wycieńczonego Nigela Mansella.

n

n

Pogoda i transmisje na żywo

n

Oprócz Formuły 1, zobaczymy w ten weekend także finał sezonu Porsche Supercup. Nie wszystkie relacje będą jednak pokazywane na żywo w polskiej telewizji. Przypominamy także o zmianie czasu na zimowy w nocy z soboty na niedzielę. Pogoda może być kapryśna, w piątek i sobotę przewidywane są opady deszczu, zaś w niedzielę aura ma się poprawić.

n

Trening 1 – piątek 17:00 (Polsat Sport Extra)nTrening 2 – piątek 20:00 (retransmisja o 22:30 w Polsacie Sport Extra)nTrening 3 – sobota 17:00 (Polsat Sport Extra)nKwalifikacje – sobota 20:00 (Polsat Sport Extra)nWyścig – niedziela 20:00 (Polsat Sport)

n

Porsche Supercup, wyścig 1 – sobota 23:00 (Polsat Sport Extra, Eurosport)nPorsche Supercup, wyścig 2 – niedziela 17:30 (Eurosport)

n

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *