Fot. Red Bull Content Pool


Rally1 zastąpi WRC

Autor: | 10 marca 2020

Podczas posiedzenia Światowej Rady Sportów Motorowych zdecydowano, że klasa WRC Rajdowych Mistrzostw Świata zostanie zastąpiona przez Rally1. Do tego sprecyzowano przepisy techniczne nowych aut, które będą miały napędy hybrydowe. Planowane zmiany wejdą w życie od sezonu 2022.

Za dwa lata samochody będą wyposażone w silniki spalinowe i w 100% elektryczne baterie. Skrzynie biegów będą pięciobiegowe, podobne do tych, jakie obecnie używane są w samochodach klasy R5. Każdy pojazd będzie mógł użyć w sezonie maksymalnie sześciu jednostek napędowych. Nie będzie też centralnego dyferencjału.

Maksymalny skok zawieszenia zostanie zmniejszony, amortyzatory będą miały prostszą specyfikację, podobnie kształt zbiornika paliwa. Auta mają wciąż wyglądać i brzmieć agresywnie, stąd prace nad aerodynamiką i dowolność w jej zastosowaniu będą możliwe. Z kolei tylny pakiet aero ma być mniej skomplikowany. Układ hamulcowy nie będzie już mógł być chłodzony za pomocą płynu. Cykl homologacyjny, tak jak w przypadku obecnych samochodów ma potrwać pięć lat.

Dalsze prace związane z przepisami technicznymi mają być przedstawione FIA w czerwcu. Światowa federacja w kolejnych miesiącach ma podać dostawcę układu hybrydowego dla wszystkich producentów w mistrzostwach. Pakiet ma obejmować silnik elektryczny, baterie oraz wszystkie części służące połączeniu elementów z systemem transmisyjnym. Tak będzie w pierwszych trzech sezonach, potem zespoły będą mogły same produkować układ hybrydowy lub indywidualnie wybierać dostawcę.

W związku z zastosowaniem kontrowersyjnej nazwy Rally1, zostaną zmienione też pozostałe kategorie. Auta R5 będą ścigać się w klasie Rally2, natomiast Rally3 już od przyszłego roku stworzą samochody producenckie, a więc niegdysiejsze „N”. Samochody te będą stworzone na bazie przednionapędowej kategorii R2, lecz będą miały układ przeniesienia napędu na obie osie. Dla obniżenia kosztów wiele komponentów, jak wahacze, amortyzatory czy zaciski hamulcowe będą pochodziły od jednego dostawcy. Większość elementów będzie „zapożyczona” z aut cywilnych. Samochody będą miały prosty zbiornik paliwa, ich moc nie będzie przekraczała 210 koni mechanicznych, a ich waga ma wynieść 1180 kilogramów. Auta będą homologowane od 1 stycznia 2021 roku, a koszt gotowego pojazdu ma wynieść 100 tysięcy euro.

Kategorię Rally4 stworzą auta obecnej specyfikacji R2, a więc między innymi te, które rywalizują w klasie juniorskiej. Natomiast Rally5 to samochody R1.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *